19 sierpnia 1980 roku pod Otłoczynem doszło do największej po II wojnie światowej katastrofy kolejowej.

O godzinie 4:18 ze stacji Toruń Główny odjechał opóźniony pociąg osobowy nr 5130 do Łodzi Kaliskiej. Opóźnienie wynikało z faktu doczepiania w Toruniu dwóch wagonów z miejscami do leżenia, przechodzących z pociągu z Kołobrzegu. Najbliższe zatrzymanie tego pociągu było przewidziane na stacji Aleksandrów Kujawski, a rozkładowa prędkość – do 90 km/h. Pociąg zgodnie z rozkładem jechał torem szlakowym nr 2 – właściwym dla swojego kierunku jazdy. O godzinie 4:20 ze stacji kolejowej Otłoczyn bez zezwolenia i po nieprzygotowanej dla niego drodze odjechał pociąg towarowy nr 11599. Maszynista zignorował sygnał Sr 1 Stój na semaforze i wyjechał na tor nr 2 – niewłaściwy, tj. przeciwny do zasadniczego kierunku ruchu.

Czołowe zderzenie pociągów nastąpiło o godzinie 4.30 na 99 kilometrze linii kolejowej nr 18.

W katastrofie zginęło 67 osób, a 64 zostały ranne.

o autorze

Redakcja/Łukasz