70 lat Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 6 w Warszawie

Dokładnie 70 lat temu, 1 czerwca 1952 roku na warszawskich Bielanach rozpoczął służbę Oddział VI czyli dzisiejsza Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza nr 6.

Pierwszym dowódcą Oddziału VI był Antoni Górki. Na wyposażeniu znajdowały się dwa samochody GBM Star, samochód Pgaz Nysa, samochód ratownictwa technicznego Star z dźwigiem, samochód oświetleniowy Star i drabina. Rejon operacyjny Oddziału VI graniczył z Oddziałem I przy Wiśle, z Oddziałem IV przy Dworcu Gdańskim, z Oddziałem VII do Jelonek, aż do Łomianek i Dziekanowa Leśnego.

W latach siedemdziesiątych Zarządzeniem Stołecznego Komendanta Straży Pożarnych powołana została na bazie Oddziału VI pierwsza w kraju specjalizacja Ratownictwa Techniczno – Chemicznego. Strażacy byli szkoleni do pełnienia różnych zadań i dlatego prowadzono je w trzech etapach: w ramach sekcji ratownictwa technicznego, chemicznego i sekcji gaśniczych. Cykl szkoleń obejmował wszystkie zmiany i powtarzany był co 3 tygodnie.

W związku z nową specjalizacją Oddział VI doposażony został w samochody specjalistyczne, w tym pierwszy w Polsce ciężki samochód ratownictwa chemicznego, który był darem z Niemiec.

Kolejne dekady to rozwój Oddziału VI, a później Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 6. Strażacy przechodzą specjalistyczne szkolenia z obu specjalizacji i otrzymują najnowocześniejszy sprzęt.

W 2012 roku zapadła decyzja o rozdzieleniu specjalizacji, ‘szóstka’ stała się jednostką o specjalizacji Ratownictwa Chemiczno – Ekologicznego.

Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno – Ekologicznego ‘WARSZAWA-6’ jest obecnie jedną z najlepiej wyszkolonych i wyposażonych tego typu grup Państwowej Straży Pożarnej w kraju.

Grupa funkcjonuje w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności jako moduł ochrony ludności „CBRN Mazowsze”.

Obecnie JRG 6 posiada na wyposażeniu:

306[W]22 – GBA 2,5/25 MAN TGM 13.290/Stolarczyk

306[W]25 – GCBA MAN TGM 18.320/Stolarczyk

306[W]43 – SRt Renault Midlum 300.14 dXi/ISS Wawrzaszek

306[W]53 – SH-44 Mercedes Benz Econic 2628/Bronto Skylift

306[W]60 – SLRChem Renault Midlum 220.10/ISS Wawrzaszek

306[W]62 – SCRChem Iveco Stralis 420E6/Stolarczyk

306[W]64 – SLRChem Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI/ISS Wawrzaszek

306[W]81 – SKw Scania P320/ISS Wawrzaszek

306[W]82 – SLKw Isuzu

306[W]90 – SLRR Ford Ranger

306[W]96 – SLRR Mercedes X-Klasse

W najbliższej przyszłości jednostka otrzyma samochód do dekontaminacji i ciężki samochód ratownictwa technicznego.

Warto przy okazji wspomnieć, że w latach 2022-2025 planowana jest budowa nowej strażnicy, która będzie zlokalizowana u zbiegu ulicy Wólczyńskiej i Opłotek. Do starej strażnicy ma się przenieść JRG 11.

Warszawskich ‘chemików’ czeka przeprowadzka. Pokazano wizualizacje

Foto. archiwum KM PSP Warszawa, nasygnale.com.pl, Mateusz Dochód 

Exit mobile version