10 października 2012 roku w Częstochowie, kilka minut po godzinie 8:00 w wieżowcu przy al. Niepodległości 21 doszło do wybuchu gazu w mieszkaniu na parterze. Dyspozytor PSK po otrzymaniu zgłoszenia (godzina 8:08) natychmiast zadysponował: GBA, SLRt, SD-37 i SLOp z JRG 1, GBA i GCBA z JRG 3, GBA, SCRt, SCD-37 oraz SLRChem z JRG CS PSP oraz Grupę Operacyjną z KM PSP w Częstochowie.

Po dojeździe na miejsce pierwszych zastępów i przeprowadzeniu rozpoznania ustalono, że do wybuchu doszło w mieszkaniu nr 3 na parterze 11 kondygnacyjnego budynku. Wybuch zasięgiem objął klatkę schodową, trzy sąsiadujące mieszkania oraz jedno mieszkanie znajdujące się bezpośrednio nad miejscem wybuchu, a także szyb windy. Uszkodzony został również tramwaj, który w tym czasie znajdował się niedaleko wybuchu – stracił szyby. Po zabezpieczeniu miejsca akcji w budynku odłączono instalację gazową oraz elektryczną oraz przystąpiono do ewakuacji mieszkańców.

Poszkodowane zostały cztery osoby, trzy kobiety (dwie przewiezione do szpitala) oraz 17-letni chłopak, który przebywał w mieszkaniu w którym doszło do wybuchu. Z licznymi poparzeniami przebywa w szpitalu. Łącznie ewakuowano 106 osób, którzy mogli się schronić w podstawionym autobusie MPK lub Zespole Szkół im. Stefana Żeromskiego. Po zakończonej ewakuacji strażacy raz jeszcze przystąpili do przeszukiwania piwnicy, parteru oraz pierwszego piętra w celu sprawdzenia czy nie znajdują się tam osoby poszkodowane.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał wyłączenie z użytku lokale o numerze 1, 2, 3, 4 oraz 17, które uległy uszkodzeniu w postaci zniszczonych drzwi wejściowych oraz okien. W mieszkaniu, w którym nastąpił wybuch stwierdzono uszkodzenie konstrukcji budowlanej w postaci wysunięcia ścian osłonowych oraz spękania płyt stropowych. Przyczyny wybuchu ustala policja oraz prokuratura.

Działania zakończono o godzinie 14:45. Brało w nich udział 11 zastępów PSP, pogotowie ratunkowe, gazowe, energetyczne, policja, oraz inspekcja nadzoru budowlanego.

&

Siły i Środki:

KM PSP w Częstochowie

– 350[S]91 SLOp Volkswagen Passat

JRG 1:

– 351[S]21 GBA 2,5/24 Renault Midlum

– 351[S]40 SLRt Iveco Daily

– 351[S]51 SD-37 Iveco 160e30/ Magirus

– 351[S]90 SLOp Opel Astra II

JRG 3:

– 353[S]21 GBA 2,5/24 Renault Midlum

– 353[S]25 GCBA 8/50 Renault Kerax

JRG CS PSP:

– 250[S]21 GBA 2,5/16 Volvo FL240

– 250[S]43 SCRt Scania P380

– 250[S]51 SCD-37 Iveco Magirus

– 250[S]61 SLRChem Nissan Pickup

&

Foto: Piotr Radoliński

Tekst: Tomasz Matuszczyk

o autorze

Redakcja