Podczas ostatniej edycji Międzynarodowych Targów Pożarnictwa, Klęsk Żywiołowych, Ratownictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Interschutz 2015 niemiecki Magirus na powierzchni ponad 4000m2 zaprezentował całą paletę samochodów pożarniczych, w tym kilkanaście drabin hydraulicznych. W gąszczu wysuniętych drabin uwagę wszystkich przyciągała wysoko górująca nad terenami targowymi drabina hydrauliczna M68L – najwyższa drabina pożarnicza na świecie o imponujących wysokościach: ratowniczej 66 i roboczej 68 metrów! To bezapelacyjnie flagowy okręt Magirusa i kolejny światowy rekord wśród drabin o największych wysokościach ratowniczych zwanych XXL (Extra Long Ladders). A Magirus, podobnie jak 5 lat temu na targach w Lipsku, po raz kolejny bezdyskusyjnie pokonał konkurencję w wyścigu o wysokość drabiny.

4-osiowe podwozie

Pod zabudowę drabiny M68L wykorzystano po raz pierwszy 4-osiowe podwozie Iveco Trakker AD340T45 (8×4). Zastosowanie czteroosiowego podwozia pozwoliło znacznie ograniczyć wystawanie zespołu przęseł z koszem przed kabinę pojazdu. Ma to bezpośredni i korzystny wpływ na poprawę bezpieczeństwa podczas przejazdu drabiną przez np. skrzyżowania. Napęd podwozia na którym zabudowano najwyższą na świecie ciężkiej drabiny hydraulicznej M68L zapewnia wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy silnik Cursor13 spełniający normę czystości spalin EU EURO VI z turbodoładowaniem i wielopunktowym wtryskiem Common Rail. Jego pojemność skokowa wynosi 12.880 cm3. Osiąga maksymalną moc 332 kW (450 KM) przy 1450-1900 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 2200 Nm dostępnym w zakresie od 1000 do 1435 obr./min. Z tak potężnym silnikiem współpracuje manualna, szesnastobiegowa (16+2) skrzynia biegów typu 16S 2220 TO, synchronizowana z systemem pneumatycznego wspomagania zmiany biegów.

Za jej pośrednictwem napęd przenoszony jest na obydwie tylne osie. Zastosowane podwozie Iveco Trakker charakteryzuje się dużą elastycznością i wytrzymałością. Skonstruowane zostało z podłużnic wykonanych z wysokowytrzymałej stali o grubości 10 mm. Do podłużnic ramy podwozia, za pomocą elastycznych elementów, przymocowana jest specjalna rama pomocnicza, stanowiąca podstawę do montażu wszystkich elementów zabudowy.

Zawieszenie

Zawieszenie przedniej i tylnych osi jest mechaniczne. Składa się ono z parabolicznych resorów piórowych, drążka stabilizatora oraz amortyzatorów teleskopowych. Wszystkie koła mają ogumienie 315/80 R22,5 z bieżnikiem szosowym. Samochód posiada pneumatyczny, dwuobwodowy układ hamulcowy standardowo wyposażony w układ ABS i EBL. Przednie osie posiadają wentylowane hamulce tarczowe, natomiast osie tylne wyposażone są w hamulce bębnowe. Aluminiowy zbiornik paliwa ma pojemność 300 litrów, natomiast plaskowy, podgrzewany zbiornik AdBlue mieści 55 litrów.

Po raz pierwszy układ drabinowy składa się z siedmiu wysuwanych przęseł. Nowe rozwiązanie pozwala drabinie M68L osiągać najlepsze w swojej klasie wysięgi boczne oraz zapewnia kompromis pomiędzy dwoma teoretycznie wykluczającymi się wymaganiami: wagi i stabilności.

Po raz pierwszy układ drabinowy składa się z siedmiu wysuwanych przęseł. Nowe rozwiązanie pozwala drabinie M68L osiągać najlepsze w swojej klasie wysięgi boczne oraz zapewnia kompromis pomiędzy dwoma teoretycznie wykluczającymi się wymaganiami: wagi i stabilności.

Kabina

Kabina omawianego Trakkera wykonana została z ocynkowanych blach stalowych, natomiast dach z tworzywa sztucznego. To tzw. kabina krótka, podnoszona hydrauliczną pompą z napędem ręcznym, odchylana o 60 stopni, zawieszona na amortyzatorach i silentblokach, dwudrzwiowa, trzymiejscowa w układzie 1+2. Fotele wyposażone są w zagłówki i pasy bezpieczeństwa zapewniające właściwy komfort pracy, mają też regulowaną wysokość położenia siedziska i oparcia. Na elektronicznej tablicy rozdzielczej widać wskaźniki analogowe (prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa i AdBlue, centralny wyświetlacz ciekłokrystaliczny, itp.), które przekazują kierowcy niezbędne informacje podczas jazdy oraz działań ratowniczych. Niezależne od silnika ogrzewanie i wentylację kabiny zapewnia urządzenie Webasto.

Zespół drabiny

Podobnie jak w innych drabinach hydraulicznych Magirusa, zespół drabiny M68L jest osadzony na obrotnicy. Wszystkie ruchy zespołu drabiny wykonywane są hydraulicznie. Oczywiście jest to drabina automatyczna, dlatego podnoszenie, wysuwanie czy obrót, mogą być wykonywane jednocześnie. Drabina jest podnoszona przez dwa siłowniki hydrauliczne, zamocowane dolną częścią na obrotnicy a górną do przęsła drabiny. Wysuwanie i wsuwanie wszystkich przęseł odbywa się przy pomocy układu lin stalowych pracujących przeciwbieżnie, napędzanych przez silniki hydrauliczne. Z kolei cały układ drabiny obracany jest za pomocą głównego silnika hydraulicznego, przy czym ruch obrotowy nie ma ograniczenia. Ciśnienie robocze systemu hydraulicznego wynosi 160 bar. Pompa zasilająca napędzana jest silnikiem pojazdu za pomocą wału, poprzez przystawkę odbioru mocy zamontowaną przy skrzyni biegów. System obsługuje ruchy podpór oraz drabiny, z wyjątkiem ruchów kosza. Poziomowaniem kosza ratowniczego oraz składaniem go do pozycji transportowej zajmuje się dodatkowy, zamontowany na ostatnim przęśle układ hydrauliczny opojemności 2 litrów. W jego skład wchodzi zbiornik, akumulator, elektryczna pompa hydrauliczna o ciśnieniu roboczym 80 bar i siłowniki sterujące położeniem kosza. W przypadku awarii głównego układu hydraulicznego, w trybie awaryjnym można złożyć drabinę przy pomocy dodatkowej elektrycznej lub ręcznej pompy hydraulicznej.

Siedem wysuwanych przęseł

Z uwagi na wysokość, układ drabinowy po raz pierwszy składa się z aż siedmiu wysuwanych przęseł. Uzyskano w ten sposób kompromis pomiędzy dwoma teoretycznie wykluczającymi się wymaganiami: wagi i stabilności. Nowe rozwiązanie pozwala drabinie M68L osiągać też najlepsze w swojej klasie wysięgi boczne. Przęsła zostały wykonane wpostaci stalowych kratownic spawanych laserowo z profili zamkniętych ze stali drobnokrystalicznej. Do bocznic przęseł przymocowane są szyny ze stali szlachetnej, po których porusza się winda ratownicza na specjalnych kółkach. W celu zabezpieczenia przęseł przed korozją, zastosowano metodę kataforezy polegającą na zanurzaniu poszczególnych elementów w farbie antykorozyjnej rozpuszczonej w elektrolicie, a następnie wygrzanie ich w temperaturze 180°C. Dzięki temu wszelkie powierzchnie, w tym również puste przestrzenie i otwory są pokryte równomierną powłoką ochronną, cozwiększa ich odporność w ekstremalnych warunkach. Specjalna technologia lakierowania proszkowego przęseł zapewnia trwałość powłoki lakierniczej oraz jej dużą odporność mechaniczną. Warstwa zewnętrzna to metalizowany lakier poliestrowy, nadający efektowny wygląd i dodatkową ochronę przed promieniowaniem UV.

M68L to najwyższa drabina pożarnicza na świecie o imponujących wysokościach: ratowniczej 66 i roboczej 68 metrów! To bezapelacyjnie flagowy okręt Magirusa i kolejny światowy rekord wśród drabin o największych wysokościach ratowniczych zwanych XXL (Extra Long Ladders).

M68L to najwyższa drabina pożarnicza na świecie o imponujących wysokościach: ratowniczej 66 i roboczej 68 metrów! To bezapelacyjnie flagowy okręt Magirusa i kolejny światowy rekord wśród drabin o największych wysokościach ratowniczych zwanych XXL (Extra Long Ladders).

Nowa winda RE300

Z uwagi na wyjątkowe parametry techniczno-taktyczne drabiny hydraulicznej M68L, a szczególnie jej wysokość ratowniczą, drabina standardowo została wyposażona w nową windę ratowniczą do przeprowadzenia szybkiej ewakuacji osób z najwyższych kondygnacji. Jest to mocno zmieniony w porównaniu z poprzednią wersją, nowy model windy RE300 o maksymalnej nośności 300 kg, umożliwiający przewożenie trzech osób i dodatkowego wyposażenia. Praca windy ratowniczej możliwa jest po rozłożeniu drabiny już od kąta +30 stopni. Prędkość poruszania się windy wynosi 1,6 metra na sekundę. Unikalnym rozwiązaniem w nowej windzie jest możliwość wejścia i wyjścia z niej z poziomu ziemi. Wyeliminowana została w ten sposób konieczność nieefektywnego i czasami niebezpiecznego przejścia kosz – podłoże. Sterowanie windą odbywa się drogą radiową zprzenośnego panelu sterującego. Nowa winda RE300 została całkowicie przeprojektowana wtaki sposób, aby osiągnąć pełną integralność z koszem RC300. Praktycznie nie ma przerwy pomiędzy krawędzią kosza i windy, co jest to niezmiernie ważne dla ewakuowanych osób, które przechodzą na dużej wysokości i muszą mieć zagwarantowany maksymalny komfort i bezpieczeństwo. Dodatkowo droga przejścia do windy została osłonięta a samo przejście wyposażone w ergonomiczne, wysokie i stabilne poręcze, dzięki czemu osoby przechodzące pomiędzy koszem iwindą są mniej narażone na stres wynikający w wysokości.

Kosz ratowniczy RC300

Do ostatniego przęsła drabiny zamontowany został kosz ratowniczy RC300 stosowany obecnie w całym typoszeregu drabin Magirus. Kosz może pomieścić trzy osoby oraz dodatkowe wyposażenie, a jego całkowita nośność wynosi 300 kg. Do pozycji transportowej kosz jest składany w celu zmniejszenia maksymalnej wysokości pojazdu. Natomiast do pozycji roboczej sprawiany jest natychmiast po rozłożeniu podpór. Jest wyposażony w podwójny układ poziomowania. Zastosowanie takiego rozwiązania zapewnia utrzymania na stałe podłogi kosza w poziomie, nawet w przypadku uszkodzenia jednego zsystemów poziomowania. W przypadku wystąpienia awarii, poziomowanie może odbywać się z wnętrza kosza. Kosz ma trzy wyjścia, jedno od strony mocowania do przęsła drabiny oraz dwa umieszczone z przodu. Przy złożonych przęsłach do kosza można szybko dostać się po drabince zamontowanej z tyłu po lewej stronie za kabiną.

Z uwagi na wysokość, drabina M68 L została wyposażona w nowy model windy RE300 o udźwigu do 300 kg i prędkości poruszania 1,6 metra na sekundę. Sterowanie windą odbywa się drogą radiową z przenośnego panelu sterującego. Unikalnym rozwiązaniem w nowej windzie jest możliwość wejścia i wyjścia z niej z poziomu ziemi.

Z uwagi na wysokość, drabina M68 L została wyposażona
w nowy model windy RE300 o udźwigu do 300 kg i prędkości poruszania 1,6 metra na sekundę. Sterowanie windą odbywa się drogą radiową z przenośnego panelu sterującego. Unikalnym rozwiązaniem w nowej windzie jest możliwość wejścia i wyjścia z niej z poziomu ziemi.

Do kosza doprowadzona jest instalacja elektryczna, która zasila trzy gniazda odbiorcze 240 V i jedno 400 V. Instalacja zasilana jest z agregatu prądotwórczego o mocy 6 kVA zamocowanego na obrotnicy po jej prawej stronie. Agregat jest zdalnie uruchamiany z panelu sterowania stanowisk operatora na obrotnicy i w koszu, a także z panelu sterowania podporami. W koszu zamontowane zostało na stałe działko wodne owydajności 1.200 l/min, można także opcjonalnie zamontować działko do 2.500 l/min. Pod podłogą kosza umieszczono układ zraszaczy, które mogą rozpylać wodę, zabezpieczając kosz i ratowników przed promieniowaniem cieplnym podczas pożaru. Kosz wyposażono także wwielofunkcyjne uchwyty do mocowania noszy ratowniczych do ewakuacji osób o wadze 200 kg lub wentylatora nadciśnieniowego. Nosze ratownicze montuje się na specjalnym stelażu, który pozwala na ewakuację osób rannych lub o ograniczonej możliwości poruszania się. Stelaż przewożony jest na plaormie roboczej.

Drabina hydrauliczna M68L może także służyć do podnoszenia ciężkich elementów. W dodatkowej opcji, Magirus umieszcza w koszu ucho zaczepowe do podnoszenia ładunków lub ewakuacji z zastosowaniem tzw. ciężkich noszy do ewakuacji osób z nadwagą. Dodatkowy zaczep umieszczony w podłodze kosza RC300 ma udźwig 300 kg, natomiast zaczep znajdujący się na szczycie ostatniego przęsła udźwig 500 kg. Dolne przęsło przystosowane jest do udźwigu 4.000 kg.

System tłumienia drgań Magirus CS

Zastosowanie komputerowego systemu tłumienia drgań Magirus CS gwarantuje, że wszystkie ruchy drabiny spowodowane czynnikami zewnętrznymi są natychmiast rozpoznawane poprzez czujniki, przekazywane do komputera sterującego i automatycznie stabilizowane przez wysterowanie hydraulicznych ruchów przeciwnych. Ma to miejsce najczęściej w czasie występowania silnych wiatrów lub wprzypadku innych zaburzeń pracy, np. nagłe wtargnięcie osoby do kosza.

System kontroli CAN-BUS

Drabina została wyposażona system kontroli drabiny CAN-BUS zprzywoływanym menu programowym ze zdalnym systemem diagnozowania oraz informacji serwisowej. Opcjonalnie pojazd może być wyposażony w GPS, a informacja serwisowa może być przesyłana za pośrednictwem SMS.

Magirus

Cztery podpory Vario Jacking

Bardzo duża wysokość ratownicza i zwiększona masa układu drabiny wymagała od konstruktorów całkowitego przeprojektowania dotychczasowego systemu stabilizacji tak, aby w całym zakresie pracy zapewnić drabinie maksymalną stabilność. W celu zapewnienia stabilności pracy, drabinę wyposażono w całkowicie nowy system czterech podpór Vario Jacking. Cztery skośne podpory przymocowane są do ramy pomocniczej i wysuwane hydraulicznie do maksymalnej szerokości 6.000 mm. Każda z czterech podpór to hydraulicznie wysuwana, czworokątna rura teleskopowa zakończona talerzem podporowym, zwiększającym powierzchnię podparcia. Każda z podpór jest sterowana indywidualnie za pomocą joyscka, co pozwala naoptymalne dostosowanie jej wysunięcia do warunków pracy. Stanowiska sterowania podporami znajdują się z tyłu pojazdu iposiadają oświetlenie zapewniające pracę w nocy.

Nadwozie drabiny

Nadwozie drabiny M68L ma nowy, bardzo atrakcyjny wygląd zgodnie z projektem NBS (New Body Structure) z wykorzystaniem systemu Alu Fire 3. Wykonane jest z lekkich profili aluminiowych, poszycie zewnętrzne z blach aluminiowych oraz z materiałów kompozytowych, natomiast podłoga plaormy roboczej, aby zmniejszyć ryzyko poślizgu, z ryflowanej blachy aluminiowej. Na plaormę można bezpieczne wejść po wygodnych stopniach umieszczonych na środku i z tyłu po obu stronach pojazdu. Dwie skrytki sprzętowe zabudowane za kabiną zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. O bezpieczeństwo podczas akcji w warunkach słabej widoczności i oświetlenie pola pracy dba nowoczesny system oświetlenia LED.

Pozostałe parametry techniczno-taktyczne

Pozostałe parametry techniczno-taktyczne nowej rekordzistki, ciężkiej drabiny hydraulicznej M68L to:

  • kąt natarcia 19 stopni,
  • kąt zejścia 12 stopni,
  • maksymalna wysokość ratownicza 66 m,
  • maksymalna wysokość robocza 68 m,
  • obrót kolumny 360 stopni,
  • kąt pracy drabiny od -10 do +75 stopni.

W Polsce na wyposażeniu Państwowej Straży Pożarnej znajduje się obecnie kilka wyeksploatowanych podnośników o podobnej jak M68L wysokości. Problemy wynikające z zastosowania podnośników w akcjach ratowniczych i ewakuacji osób z budynków są powszechnie znane, opisywaliśmy je też w artykule „Drabina czy podnośnik” w wydaniu VII Magazynu Fire-Max. Dziś mamy dostępną drabinę o„podnośnikowej” wysokości, warto więc przypomnieć pozostałe zalety i punkty przewagi drabin nad podnośnikami:

  • krótszy czas rozstawienia podpór i stabilizacji całego pojazdu
  • krótszy czas sprawiania drabiny niż podnośnika hydraulicznego
  • szybsze ruchy robocze drabiny w stosunku do podnośnika mniejsza wrażliwość na podmuchy wiatru dzięki ażurowej konstrukcji drabiny
  • większa precyzja ruchów drabiny dzięki mniejszej bezwładności
  • mniejsze wymiary transportowe.

Biorąc pod uwagę oczywistą przewagę drabin nad podnośnikami, zwłaszcza podczas ewakuacji osób z dużych wysokości, widzimy potrzebę zastąpienia istniejących i wyeksploatowanych podnośników nowoczesnymi drabinami M68L o dużo lepszych parametrach techniczno – taktycznych.

Nadwozie drabiny M68L ma nowy, bardzo atrakcyjny wygląd opracowany zgodnie z projektem NBS (New Body Structure). Na zdjęciu fragment oświetlenia LED.

Nadwozie drabiny M68L ma nowy, bardzo atrakcyjny wygląd opracowany zgodnie z projektem NBS (New Body Structure). Na zdjęciu fragment oświetlenia LED.

o autorze

FireMax
Fire-Max zajmuje się dostawami profesjonalnego sprzętu ratowniczego. Jest dystrybutorem samochodów specjalnych MAGIRUS, hydraulicznych narzędzi ratowniczych i przemysłowych LUKAS, pneumatycznych narzędzi ratowniczych i uszczelniających VETTER, pił ratowniczych CUTTERS EDGE, kamer termowizyjnych HORNET, sprężarek powietrznych COLTRI, wentylatorów LEADER, prądownic i działek wodno-pianowych TFT, detektorów gazowych SENSIT, agregatów pompowych, pojazdów manewrowych i wielu innych produktów. Specjalizujemy się również w produktach dla wojska, kolei i przemysłu; doskonałe pojazdy manewrowe ZAGRO, wysokogatunkowa hydraulika przemysłowa LUKAS oraz korki uszczelniające VETTER to nasze topowe produkty. Firma powstała w 1991 roku z zamiarem wprowadzenia na polski rynek pożarniczy najlepszego na świecie sprzętu ratowniczego i od 20 lat konsekwentnie propaguje najnowocześniejsze rozwiązania techniczne stosowane przy zagrożeniu pożarowym, w akcjach ratowniczych, przy likwidacji skutków klęsk żywiołowych i wypadków przemysłowych. Działamy poprzez rozbudowaną sieć własnych oddziałów oraz partnerów handlowych, zajmujemy się dostawami, szkoleniami i serwisem. Aktywnie uczestniczymy w branżowych konferencjach, uroczystościach, wystawach. Promujemy sprzęt na prezentacjach indywidualnych, dzielimy się wiedzą i doświadczeniem podczas seminariów i szkoleń. Wydajemy własne materiały szkoleniowe, katalogi informacyjne i czasopismo "Magazyn Fire-Max" a interesujące zagraniczne materiały udostępniamy w polskiej wersji językowej. Poprzez konsekwentny rozwój jesteśmy dziś liderem na rynku wysoce specjalistycznego sprzętu dla straży pożarnej, wojska, sektorów przemysłowych oraz kolejnictwa w Polsce. Jesteśmy rzetelnym i godnym zaufania partnerem handlowym oraz źródłem informacji o najnowszych kierunkach w branży. Wysoki poziom naszych usług potwierdzają m.in. certyfikaty zarządzania jakością ISO 9001: 2008 i AQAP 2110:2009 oraz liczne listy referencyjne. Krajowy Dyrektor ds. Uzbrojenia potwierdził nasze możliwości współpracy z NAMSA przyznając nam Świadectwo Wiarygodności, spełniamy również wszystkie wymogi NATO w zakresie współpracy z wojskiem (posiadamy Natowski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej NCAGE).