W ostatnich dniach jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej ze Złotokłosu wprowadziła do podziału bojowego używany samochód specjalny z drabiną mechaniczną Magirus.

Pomysł i potrzeba u strażaków OSP Złotokłos posiadania pojazdu pozwalającego na pracę na wysokości powstał już w 2015 r. Od tego czasu zarząd jednostki usilnie dążył do pozyskania podnośnika koszowego. Pomijając kwestie finansowego jednostka cały czas borykała się z problematyką, jaką jest certyfikat CNBOP. Mimo wielu prób Zarząd OSP nie był w stanie zdobyć brakujących środków, aby zakupić nowy pojazd, którego koszt opiewał na około 1 400 000 zł, wówczas zdecydowali o zakupie używanego pojazdu i podjęciu próby samodzielnej certyfikacji.

Po wielu analizach wymogów CNBOP dla pojazdów straży pożarnych została podjęta decyzja o zakupie nie podnośnika, a drabiny mechanicznej firmy Magirus.

Pojazd został zakupiony w Holandii na początku września za 435 tys. zł, był to jednak jedynie początek drogi oraz wydatków. Po sprowadzeniu i przerejestrowaniu, druhowie z OSP Złotokłos musieli przystosować pojazdu do badań w CNBOP tak, aby spełniał wszystkie polskie normy, które są bardziej restrykcyjne aniżeli unijne.

Badania w laboratorium CNBOP rozpoczęły się 8 listopada 2019r. W ich trakcie konieczne było przyjeżdżanie do laboratorium celem usuwania różnych niezgodności, począwszy od braku naklejek informacyjnych na podwoziu, kończąc na konieczności wydłużenia barierki znajdującej się przy stanowisku operowania czy zrobieniu dodatkowego zaczepu holowniczego z tyłu pojazdu.

Same badanie nie stanowiły jednak takiego problemu. Kłopoty zaczęły się przy analizie dokumentacji technicznej pojazdu. Laboratorium CNBOP w procesie badań wymaga dostarczenia wielu dokumentów o podwoziu i zabudowie. W przypadku certyfikacji nowego pojazdu przez producenta dostarczenie dokumentów nie jest specjalnie problemem, okazuje się jednak, że dla używanych samochodów nie jest to takie łatwe. Aby móc zakończyć badania konieczne było zwrócenie się do producenta, w tym przypadku za pośrednictwem firmy Fire Max (polskiego przedstawiciela firma Magirus). Problemem jest jednak fakt, że nawet producent nie zawsze przechowuje wszystkie dokumenty dla samochodu, który został wyprodukowany 15 lat wcześniej.

Cały proces badania powinien trwać około 1 miesiąca, jednak ze względu na konieczność skompletowania dokumentacji został wydłużony do prawie 4 miesięcy i tak po niemal pół roku od zakupu pojazd uzyskał certyfikat i dnia 20.02.2020 r.  został wprowadzony do podziału.

Warto podkreślić, że jednostka OSP Złotokłos jako pierwsza samodzielnie wnioskowała i uzyskała certyfikat na samochód w Centrum Naukowo Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej.

Łączny koszt inwestycji to około 550 tys., wliczając zakup i wyposażenie pojazdu, przystosowanie do badań i sam koszt certyfikacji.

Montaż finansowy inwestycji to 250 tys. dotacji Gminy Piaseczno, pozostałe 300 tys. to środki własne OSP, które jednostka otrzymała w darze od mieszkańców Złotokłosu i sąsiednich miejscowości.

o autorze

Redakcja