W minioną sobotę 27 lutego 2010 roku około godziny 14.20 u zbiegu ulic Wojska Polskiego i Grunwaldzkiej w Gdańsku Wrzeszczu tramwaj linii 12 jadący w kierunku Centrum najechał na stojący na przystanku skład linii 11. Po okolicy rozszedł się potężny huk. W sekundę stary tramwaj typu Konstal 105N (1323+1324) ze stalową konstrukcją wbił się w plastikowy, zmodernizowany skład Duewag N8C (1115) zwany popularnie „dortmundem”. Zniszczeniu uległy kabiny dwóch tramwajów.

[galeria=18,prawa]Pasażerowie w pojazdach poprzewracali się jednocześnie uderzając o poręcze i uchwyty. Na miejscu błyskawicznie zjawiają się wszystkie służby. Jako pierwsi przybyli strażacy z JRG nr 1, karetka pogotowia, a następnie dojechały dwa zastępy z JRG nr 5, policja, służby ZKM Gdańsk i kolejne załogi pogotowia ratunkowego.

Sam wypadek uznano za masowy i pierwsi ratownicy prowadzili selekcję poszkodowanych. Działania straży polegały głównie na udzielaniu pomocy przedlekarskiej. Rannych zostało 13 osób, w tym motorniczy tramwaju linii 12. Pogotowie zawiozło poszkodowanych do szpitala na Zaspie oraz przy ulicy Nowe Ogrody. Po wykonaniu czynności operacyjnych przez policję i prokuraturę rozpoczęto próby rozdzielenia pojazdów. Mocno wbite w siebie tramwaje oraz wykolejony pierwszy wózek Konstalu 1323 skutecznie utrudniały powodzenie tej operacji.

[galeria=26,lewa]Po kilku próbach składy udało się rozdzielić. Po dortmunda przyjechał inny skład N8C (1131) i przestawiono go poza skrzyżowanie. Wtedy do akcji przystąpił dźwig ZKM Gdańsk z zajezdni tramwajowej we Wrzeszczu. Samo wstawienie tramwaju było łatwe i nie stworzyło większych problemów, po czym zniszczone pojazdy odholowano do zajezdni. Przez cały czas trwania tej kraksy pasażerowie byli skazani na autobusową komunikację zastępczą na odcinku: Abrahama – Opera Bałtycka – Abrahama.

Prawdopodobną przyczyną wypadku była awaria hamulców w 105N (1323). Obaj motorniczy byli trzeźwi. Akcja zakończyła się około godziny 16.20. Prezes ZKM, niezależnie od policji, powołał własną komisję do ustalenia przyczyn wypadku. Warto wspomnieć, że dwa lata temu ten sam tramwaj Konstal 105N (1323) w tym samym miejscu staranował 3 samochody. Wtedy przyczyną była awaria hamulców.

Siły i środki na miejscu zdarzenia:

  • Mercedes Bronto – SCRT (301[G]43) z JRG-1 Gdańsk Wrzeszcz,
  • Iveco – SLRt (305[G]21) z JRG-5 Gdańsk Oliwa,
  • Renault Midlum – GBA 2/20 (305[G]22) z JRG-5 Gdańsk Oliwa,
  • Mitsubishi L200 – SLOp (303[G]90), oficer operacyjny KM PSP Gdańsk z JRG-5 Gdańsk Oliwa,
  • pięć karetek pogotowia,
  • trzy radiowozy policji,
  • dźwig (Star), wóz sieciowy (Star), nadzór ruchu (Renault Kangoo) – ZKM Gdańsk.

Tekst: Piotr Strzałek, Andrzej Jakubiak.

Zdjęcia: Piotr Strzałek, Andrzej Jakubiak, Jacek Leś.

o autorze

Redakcja