Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk w Polsce

Fot. D.Kłosiński/Lotnisko Chopina

W celu zapewnienia jak najlepszej ochrony przeciwpożarowej każdy port lotniczy w Polsce ma przydzieloną kategorię ochrony przeciwpożarowej.

Kategorie ochrony przeciwpożarowej reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2022 roku w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo – gaśniczych.

Zgodnie z tymi przepisami zarządzający lotniskiem, na którym znajduje się lotniskowa służba ratowniczo – gaśnicza zapewnia poziom ochrony ratowniczo – gaśniczej lotniska odpowiadający wyznaczonej kategorii ochrony przeciwpożarowej.

Foto. Krakow112.pl

Wyznaczanie kategorii

Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska wyznacza się na podstawie całkowitej długości i maksymalnej szerokości największych samolotów korzystających z lotniska.

Kategorie

Jest 10 kategorii ochrony przeciwpożarowej lotnisk:

(kategoria / całkowita długość kadłuba / maks. szer. kadłuba)

Kategoria 1 / 0 m – 9 m / 2

Kategoria 2 / 9 m – 12 m / 2

Kategoria 3 / 12 m- 18 m/3

Kategoria 4 / 18 m – 24 m / 4

Kategoria 5 / 24 m – 28 m / 4

Kategoria 6 / 28 m – 39 m / 5

Kategoria 7 / 39 m – 49 m / 5

Kategoria 8 / 49 m – 61 m / 7

Kategoria 9 / 61 m – 76 m / 7

Kategoria 10 / 76 m – 90 m / 8

Stan osobowy

Kategoria ochrony przeciwpożarowej to również wymóg posiadania odpowiedniej liczby strażaków.

Zgodnie z przepisami na lotniskach kategorii 1 i 2 musi być minimum 3 strażaków, na lotnisku kategorii 3, 4 i 5 musi być 4 strażaków, kategorii 6 i 7 – minimum 7 strażaków, kategorii 8 – 11, a kategorii 9 i 10 – 14.

Co ważne, minimalna liczba strażaków ulega zwiększeniu o jednego strażaka od każdego zaczętego miliona obsłużonych pasażerów przy obsłudze ponad 3 mln w 6 i 7 kategorii, przy obsłudze ponad 5 mln w 8 kategorii i ponad 7 mln przy 9 i 10 kategorii. Do wyznaczania obsady podstawą są dane z poprzedniego roku.

Minimalna liczba strażaków nie uwzględnia kierownictwa LSRG, specjalistów, inspektorów, obsługi PA, obsady posterunków i ratowników medycznych.

LSRG Warszawa-Radom

Wyposażenie

Dla lotnisk, które posiadają kategorię 1, 2, 3, 4, 5 wymagane jest posiadanie minimum jednego samochodu ratowniczo – gaśniczego wyposażonego w określony sprzęt, co najmniej dwa samochody powinny być na lotniskach kategorii 6 i 7, a trzy na lotniskach kategorii 8, 9 i 10.

Przepisy regulują również minimalne wymagania dla samochodu ratowniczo – gaśniczego.

tabela 1
Foto.  Mateusz Gross

Kategorie ochrony przeciwpożarowej polskich lotnisk

Największe polskie lotnisko, czyli Lotnisko Chopina w Warszawie posiada dziewiątą kategorię ochrony przeciwpożarowej. O LSRG przeczytacie >TUTAJ<.

Kategorię 8 ochrony przeciwpożarowej posiadają Porty Lotnicze Kraków-Balice i Katowice-Pyrzowice.

‘Siódemkę’ mają Porty Lotnicze: Gdańsk-Rębiechowo, Warszawa-Modlin, Poznań-Ławica, Lublin, Łódź-Lublinek, Rzeszów-Jasionka, Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Warszawa-Radom i Wrocław-Strachowice.

Piątą kategorię ochrony przeciwpożarowej posiadają Porty Lotnicze Olsztyn-Mazury i Zielona Góra-Babimost.

W części portów lotniczych istnieje możliwość podwyższenia kategorii ochrony przeciwpożarowej.

Exit mobile version