Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia w sprawie legitymacji strażaka ratownika OSP lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego.
Projekt zakłada, że legitymacja będzie wydawana na wniosek strażaka lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego, który należy złożyć w komendzie powiatowej/miejskiej PSP. W przypadku strażaka ratownika podstawą do wydania będzie informacja o ukończeniu szkolenia podstawowego, a przypadku emeryta decyzja o przyznaniu świadczenia ratowniczego.
Organem wydającym legitymacje będzie Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.
Legitymacja strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego będzie elektroniczną kartą procesorową z interfejsem bezstykowym w formie karty identyfikacyjnej o wymiarach 85,60 x 53,98 mm (ID-1) wykonanej z tworzywa sztucznego, z wbudowanym układem elektronicznym.
Znajdzie się na niej zdjęcie strażaka, imię i nazwisko, numer legitymacji, nazwa organu wydającego, nazwa jednostki OSP, data wydania legitymacji, mikrodrugi, element graficzny wykonany farbą aktywną w promieniowaniu ultrafioletowym.
MSWiA zakłada, że rozporządzenie obejmie około 230 tysięcy osób.
Wydawanie legitymacji przez najbliższe 10 lat pochłonie ponad 12 milionów złotych z budżetu państwa, z czego około 6 milionów przez pierwsze dwa lata.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.