MAGIRUS – SŁOWEM WSZYSTKO

 WYJĄTKOWA HISTORIA

Rok 2024 to rok jubileuszu 200-lecia urodzin pioniera i architekta światowego pożarnictwa Conrada Dietricha Magirusa oraz 160-lecia powstania w niemieckim Ulm nad Dunajem firmy Magirus. To nie tylko imponujące jubileusze, ale przede wszystkim trzy wieki historii światowego pożarnictwa.

Początki firmy Magirus datują się na 1864 rok. Jej założycielem był urodzony
w 1824 roku Conrad Dietrich Magirus. To ówczesny komendant ochotniczej straży pożarnej w Ulm (Niemcy), jak również założyciel związku niemieckiej straży pożarnej. Magirus był człowiekiem nieprzeciętnym, ponadczasowym wizjonerem, którego spojrzenie na rozwój techniki pożarniczej, jak zresztą potwierdziła historia, wyprzedzały dziesięciolecia. Jako praktyk doskonale wiedział jaki sprzęt jest potrzebny strażakom, aby mogli skutecznie walczyć z żywiołem czerwonego kura.

Pierwotnie firma Magirus była małą wytwórnią sprzętu pożarniczego. Jednak od samego początku pasją Conrada Dietricha Magirusa były drabiny. Od prawie dwustu lat do dzisiaj, niezależnie od całej palety pojazdów pożarniczych, producent ten jest jedynym światowym liderem w produkcji drabin obrotowych. Obecnie są one eksploatowane i wykorzystywane przez strażaków podczas prowadzonych działań ratowniczych na sześciu kontynentach.

W tym miejscu warto przytoczyć słowa pioniera polskiego pożarnictwa Józefa Tuliszkowskiego. W podręczniku dla straży ogniowych „Pożarnictwo” wydanym w 1919 roku w Warszawie tak oto widział rozwój drabin: „Geniusz ludzki ma jeszcze szerokie pole działania w ulepszaniu narzędzi strażackich. Zastosowanie silnika elektrycznego do drabiny teleskopowej, ustawionej na wozie samochodowym, da w przyszłości niedalekiej, można mieć nadzieję, najlepszą drabinę mechaniczną”.

W 1872 roku w zakładzie w Ulm skonstruowano dwukołową, drewnianą, dwuprzęsłową drabinę ręczną „Ulmer Ladder”. Miała ona długość 14 metrów. Drabina ta doskonale sprawdziła się w wielu jednostkach straży pożarnej. Niemniej już w 1892 roku zbudowano pierwszą dwuosiową, czteroprzęsłową drabinę obrotową o wysięgu 25 metrów. Drabina ta była przystosowana do ciągnięcia przez konie.

Początek XX wieku to kolejne ponadczasowe jak na tamte lata rozwiązania. W 1904 roku bramy niemieckiego zakładu opuszcza pierwsza na świecie obrotowa drabina mechaniczna z przęsłami drewniano-stalowymi. Pod jej zabudowę wykorzystano czterokołowe podwozie samochodu o napędzie parowym. Jego załogę stanowiło siedmiu strażaków.

Przełomową datą był rok 1917, w którym to uruchomiono produkcję samochodów pożarniczych. W 1931 roku fabrykę opuściła pierwsza drabina mechaniczna z przęsłami metalowymi. Rok 1933 był kolejnym milowym krokiem w dziedzinie produkcji drabin mechanicznych. W zakładzie Magirusa wyprodukowana zostaje drabina mechaniczna o wysięgu 45 metrów wyposażona dodatkowo w autopompę. Warto w tym miejscu przytoczyć fakt, że taka sama drabina do Polski trafiła już w 1938 roku. Weszła ona na wyposażenie Portowej Straży Pożarnej w Gdyni. Straż ta w swoim taborze miała już wcześniej samochody gaśnicze Magirus.

W 1936 roku nastąpiło połączenie firmy Magirus z Kloeckner-Humboldt-Deutz AG (KHD). W XX wieku kilkakrotnie zmieniała się również nazwa firmy. Od 1949 roku nosiła ona nazwę Magirus-Deutz, aż do 1975 roku, kiedy stała się częścią europejskiego koncernu Iveco, po czym w 1984 roku przyjęła nazwę Iveco Magirus, by od grudnia 2013 roku przemianować się na  Magirus.

Przez ostatnie 15 lat firma realizowała produkcję samochodów ratowniczo-gaśniczych, w tym ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych oraz drabin hydraulicznych, w ramach spółki Iveco S.A., należącej do koncernu motoryzacyjnego Fiat Industrial S.p.A.

Rozległa paleta pojazdów pożarniczych w ofercie spowodowała, że ich produkcja odbywa się w zakładach na terenie czterech krajów Europy (Niemiec, Włoch, Austrii, Francji). Główny zakład produkcyjny Magirus znajduje się w Ulm. Obecnie możliwości niemieckiego zakładu są ogromne. Co roku jego bramy opuszcza ponad 250 drabin obrotowych o różnej wysokości oraz od 1000 do 1800 samochodów ratowniczo-gaśniczych różnych klas i typów.

Obecne logo Magirus nawiązuje do tradycji firmy oraz samego miasta Ulm. Symbolizuje ono gotycką katedrę, której iglica mierząca prawie 162 metry jest najwyższą tego rodzaju budowlą na świecie.

Magirus od 160 lat systematycznie wprowadza na rynek nowoczesne i innowacyjne technologie, stosując przy tym najnowocześniejsze metody produkcji i najnowsze materiały oraz ergonomiczne rozwiązania. Ich szerokie zastosowanie pozwoliło na wykorzystanie najnowszych metod produkcji i zróżnicowanych technologii.

NOWA ERA

Nowa era w historii firmy właśnie się rozpoczęła. Grupa Iveco S.A. ogłosiła pod koniec marca 2024 roku podpisanie ostatecznej umowy z grupą kapitałową Mutares SE & Co. KGaA w sprawie przeniesienia własności firmy Magirus. Grupa ta przejmuje firmę Magirus od Iveco po 50 latach. To szczególny czas dla firmy, w którym nie tylko przypada jubileusz 160-lecia jej założenia, ale największy w jej historii proces wprowadzenia na rynek nowych, kluczowych produktów i innowacyjnych rozwiązań. Transakcja ta ma zostać ostatecznie sfinalizowana najpóźniej w styczniu 2025 roku, po uzyskaniu zgody organów regulacyjnych.

Wówczas to Magirus oficjalnie znajdzie się w nowej grupie kapitałowej Mutares SE & Co. KGaA.

Muteres to międzynarodowy inwestor finansowy specjalizujący się w sektorze automotive, notowany na giełdzie S-DAX we Frankfurcie nad Menem, z przychodem 6 miliardów Euro rocznie. Zatrudnia on ponad 29 tysięcy pracowników, skupionych w 29 przedsiębiorstwach, w czterech kluczowych dla gospodarki segmentach. Koncern posiada 11 biur w Europie, a główną jej siedzibą jest Monachium. Zgodnie z założeniem, przyjętą polityką oraz strategią grupy Muteres, Magirus w 100% dalej będzie się skupiał na produkcji najwyższej klasy wyrobów dla straży pożarnych.

Warto w tym miejscu podkreślić, że przez całe dziesięciolecia sprawdzona technologia Magirus wyznaczała i wyznacza nowe światowe standardy, zdolności operacyjne, skuteczność, niezawodność, zapewniając pełne bezpieczeństwo strażakom.

SILNY PARTNER I GRACZ

W Polsce jedynym od ponad 30 lat przedstawicielem firmy Magirus jest Fire-Max Sp. z o.o. Jest on jednym z najbardziej doświadczonych partnerów Magirusa z ogromnym doświadczeniem w zakresie sprzedaży i najlepiej rozwiniętą organizacją serwisową. Z powodzeniem realizuje swoją misję na rzecz bezpieczeństwa dostarczając na polski rynek nowoczesne i niezawodne drabiny hydrauliczne Magirus. To najbardziej rozpoznawalna marka w tym segmencie na całym świecie. W ciągu trzech dekad Fire-Max dostarczył polskim strażakom ponad 450 nowoczesnych drabin pożarniczych różnych generacji w całej palecie wysokości ratowniczych.  

Tylko w 2023 roku firma Fire-Max zrealizowała dostawy w deklarowanym czasie określonym w umowach ośmiu drabin hydraulicznych M32 L-AS i M42 L-AS. W bieżącym roku portfel zamówień opiewa już na 11 drabin, w tym siedem drabin M42 L-AS. Wszystkie dostarczane na rynek polski drabiny hydrauliczne Magirus posiadały i posiadają aktualne świadectwa dopuszczenia CNBOP PIB. Ciekawostką jest, że Fire-Max jako pierwszy i jak dotąd jedyny zrealizował dostawę fabrycznie nowej drabiny Magirus M32 L-AS dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Starych Babicach w woj. mazowieckim. To jedyny od początku działalności firmy taki przypadek i wydarzenie w naszym kraju. Nowa drabina strażaków-ochotników ze Starych Babic zastąpiła eksploatowaną wcześniej drabinę pożarniczą Magirus o wysokości ratowniczej 32 metry. O wyborze i zakupie nowej drabiny zadecydowała jakość wyrobu, zastosowane rozwiązania, warunki dostawy oraz rzetelność dostawcy i producenta pojazdu.

NAJBEZPIECZNIEJSZE NA ŚWIECIE

Drabiny Magirus od dekad są wysoko oceniane przez polskich strażaków, którzy na co dzień eksploatują je podczas prowadzonych działań ratowniczych. Są one niezawodne, gwarantują pełne bezpieczeństwo zarówno strażakom, jak i osobom ratowanym.

Szyte na miarę potrzeb. Tak można określić drabiny hydrauliczne produkowane przez Magirusa. To właśnie ta marka od samego początku swojej obecności na polskim rynku, przyzwyczaiła użytkowników do tego, że jej konstruktorzy określają światowe standardy w dziedzinie drabin ratowniczych. Przy ich konstrukcji oraz budowie wykorzystują najnowsze rozwiązania techniczne, materiały i technologie oraz uwzględniają wszelkie sugestie i spostrzeżenia wynikające z ich użytkowania.

Obecnie najbezpieczniejszymi dostępnymi na naszym i światowych rynkach oraz oczekiwanymi przez strażaków są drabiny z przegubowym najwyższym przęsłem, z możliwością oddzielnego wysuwania ostatniego przęsła Magirus M32 L-AS i M42 L-AS. Ich parametry użytkowe powodują, że sięgają one wyżej niż większość standardowych drabin. Są zawsze wyższe od konkurencji w tej samej klasie wysokości. Posiadają nieporównywalne możliwości techniczno-taktyczne, w tym: większe wysięgi, czy krótszy czas sprawiania.

Każda z oferowanych drabin wyposażona jest w kosz ratowniczy RC 500, zapewniający pełne bezpieczeństwo pracy. Jest on przystosowany do jednoczesnego przebywania i ewakuacji pięciu osób (udźwig 500 kg). Gwarantuje on optymalne rozłożenie ciężaru i zapewnienia równowagę nawet gdy znajduje się w nim tylko jedna osoba. Wyposażony jest w trzy wejścia, w tym dwa oddzielne boczne wraz ze składanymi drzwiczkami i barierkami zabezpieczającymi, co oznacza wygodny i bezpieczny dostęp do kosza, także strażakom w aparatach powietrznych. Kosz ratowniczy RC 500 wyróżnia się od dotychczas stosowanych koszy dwiema ruchomymi, składanymi i chowanymi w podwójnej podłodze drabinkami ułatwiającymi wejście do niego poprzez boczne wejścia.

Wszystkie z tych niezawodnych i przyjaznych dla strażaków drabin ratowniczych mają dziesięć punktów podparcia. Poza czterema podporami, dodatkowymi punktami są opony pojazdu, które przenoszą znaczne obciążenie na grunt. Podczas pracy stateczność kontrolowana jest za pomocą czujników kontaktu z podłożem zamontowanych na talerzach podpór oraz czujników nacisku kół. To wyjątkowe i unikalne rozwiązanie zapewnia równomierny rozkład masy pojazdu na podłoże oraz zapobiega uślizgowi drabiny rozstawionej na wzniesieniach np. na podjazdach. Rozłożenie masy pojazdu na większą ilość punktów pozwala na zmniejszenie nacisku podpór na grunt. Jest to bardzo przydatne podczas pracy w warunkach skomplikowanej infrastruktury w miastach lub w miejscach, w których twardość gruntu mogłaby być zmniejszona. To wszystko daje gwarancję pełnego bezpieczeństwa i od lat sprawdza się w rękach strażaków.

W dalszym ciągu w wielu obszarach drabiny Magirus pozostają bezkonkurencyjne. Zastosowane przy ich budowie innowacyjne rozwiązania techniczne są nawet kopiowane przez firmy konkurencyjne. Dotyczy to np. przegubowego, pojedynczo wysuwanego najwyższego przęsła, systemu stabilizacji komputerowej itp.

WYŻEJ CORAZ WYŻEJ

Warto wspomnieć, że w swoim bogatym portfolio Magirus posiada również wyjątkową paletę wysokich drabin należących do serii XLL (Extra Long Ladders). Można je spotkać na wszystkich kontynentach w największych aglomeracjach na świecie. Osiągają one wysokość ratowniczą 55, 60, 64, 68 metrów. Magirus swoją drabinę mechaniczną o wysokości 52+2 m wprowadził z powodzeniem na rynek już ponad 70 lat temu w 1951 roku.

NAJNOWSZY I JEDYNY TAKI SYSTEM

Nowa generacja drabin w klasie 32 i 42 metry zostanie wprowadzona na Polski rynek już w nadchodzącym 2025 roku. Dzięki temu Magirus jeszcze bardziej zdystansuje konkurencję w tym obszarze sprzętu. Wszystkie nowe pojazdy zostaną zaprezentowane podczas przyszłorocznych V Międzynarodowych Targów Sprzętu Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych IFRE-EXPO w Kielcach w dniach 12-14 czerwca 2025 roku oraz podczas cyklu innych prezentacji przeprowadzonych przez firmę Fire-Max.

Zaprezentowane i oferowane od 2025 roku na polskim rynku drabiny będą wyposażone w system Smart Control. To nowa generacja sterowania drabinami pożarniczymi Magirus. To rozwiązanie zmieniające całkowicie sposób obsługi drabiny. Nowy system zapewni i dostarczy więcej niezbędnych informacji, uprości sterowanie, wesprze operatora drabiny w jego czynnościach, zagwarantuje maksymalną użyteczność i funkcjonalność przy uproszczeniu obsługi i maksymalnej ergonomii.

Smart Control wprowadzi nowy sposób pracy. Drabina w sposób inteligentny będzie współpracować z operatorem i przejmie sterowanie pojedynczymi ruchami poszczególnych elementów, pozwalając się skupić na sterowaniu samym koszem. Nowe oprogramowanie będzie optymalizować pracę siłowników, tak aby czas dotarcia koszem do celu był jak najkrótszy. Nowe rozwiązanie mocno przyspieszy pracę drabiny. Dzięki oprogramowaniu nowej generacji sterowanie drabiną stanie się intuicyjne.

KAMIENIE MILOWE

Z kolei w nadchodzącej przyszłości współpraca w działaniach na rzecz bezpieczeństwa obydwu firm tj. Magirus i Fire-Max wyznaczy następne horyzonty. Skupiać oraz polegać będzie na pewnych i stabilnych fundamentach, koncentracji na innowacyjnych produktach, a także, jak dotychczas, na niezawodnej realizacji zamówień w deklarowanych terminach. 

W nadchodzącym 2025 roku oferta pojazdów Magirus będzie obejmować trzy obszary:

– nowej generacji drabin Magirus SC – Smart Control. Pierwsze dostawy drabin Smart Control zostały już zrealizowane w Europie. Z kolei w ofercie dla Polski będzie dostępna przy realizacji dostaw na rok 2025;

– samochodów ratowniczo-gaśniczych nowej generacji z linii CORE i FLEX, w tym ciężkich samochodów przemysłowych, dowodzenia i łączności itp.;

– ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych z rodziny DRAGON NEO (DRAGON X4 NEO iX6 NEO oraz SUPERDRAGON X8 NEO) w nowej wersji z silnikami Euro 6e. Te ostatnie od kilkunastu lat zabezpieczają operacje lotnicze m.in. w trzech portach lotniczych w Polsce: Łodzi, Poznaniu i Szczecinie. „Dragony” (4×4, 6×6, 8×8) doskonale sprawdzają się również na wielu innych lotniskach na świecie.

Nowe pojazdy będą gotowe na zasilanie nowoczesnym czystym paliwem HVO100, czyli syntetycznym paliwem przyszłości, przeznaczonym do silników Diesla.
HVO100 to biopaliwo nowej generacji które jest odnawialne. Po zatankowaniu pojazdu paliwem HVO100 podczas spalania emisja CO2 jest ograniczona nawet do 90% w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego.

Według zapowiedzi rynku paliwo HVC100 będzie produkowane również w naszym kraju.

DRABINY TO NIE WSZYSTKO

Przyszłość straży pożarnej to robotyka. Magirus od samego początku jest obecny w tworzeniu tej przyszłości. Nowa grupa narzędzi ratowniczych, które zostały opracowane przez Magirus z wykorzystaniem najnowszych technologii są już w rękach strażaków na całym świecie. To rodzina robotów gaśniczych WOLF R1, C1, VCU.

Robot WOLF R1 stanowi jeden z elementów systemu Tactic Net oraz służy do transportu, pomiarów, obserwacji, gaszenia i wykonywania prac w niebezpiecznych miejscach. Jest on jednym z najbardziej innowacyjnych produktów Magirusa dla straży z grupy rozwiązań „Next Generation”.

Pierwsze roboty taktyczne WOLF R1 znalazły zastosowanie i są wykorzystywane przez różnych użytkowników. Jeden z nich pracuje na szczycie góry w Alpach Zugspitze na wysokości ok. 3000 metrów. Inne są wykorzystywane przez ukraińskich strażaków w walce z pożarami i katastrofami budowlanymi podczas działań wojennych w Ukrainie.    

Robot pozwala na prowadzenie działań z bezpiecznej odległości, w trudno dostępnym terenie, w halach i budynkach przemysłowych, w tunelach drogowych i kolejowych, garażach podziemnych.

Inne rozwiązania, które już są gotowe do wprowadzenia dla klientów to m. in.: system zarządzania flotą pojazdów (w tym drabin): Fleetconnect, turbiny gaśnicze TAF 35 i TAF 60, drony monitorujące teren akcji itp.

SPRZĘT DODATKOWY

Warto tez zwrócić uwagę, że Magirus jest także dostawcą innego sprzętu pożarniczego takiego jak: agregaty pompowe, pompy zanurzeniowe, hełmy, prądownice, agregaty prądotwórcze, drony itd.

CENTRUM NA MIARĘ POTRZEB I MARZEŃ

Dla zapewnienia właściwej obsługi i zagwarantowania serwisu w Warszawie zostało wybudowane nowe Centrum Serwisowo-Szkoleniowe Fire-Max (CSSFM). Oferuje ono usługi w zakresie prowadzenia serwisu różnych grup pojazdów oraz organizacji szkoleń m.in. z obsługi drabin pożarniczych Magirus i sposobu wykorzystania ich możliwości techniczno-taktycznych. Zatrudnia 10 doświadczonych serwisantów zajmujących się wyłącznie serwisem gwarancyjnym i pogwarancyjnym drabin Magirus. Wykonywane przeglądy obejmują obsługę nie tylko drabin eksploatowanych w Polsce, ale również w innych krajach.

Centrum to nowoczesny ośrodek, którego zadaniem jest szerzenie wiedzy w zakresie wykorzystywania nowoczesnego sprzętu i technologii Magirus, rozwijanie teoretycznych i praktycznych umiejętności pracy drabinami pożarniczymi oraz nadawania uprawnień do ich obsługi.

W zakresie drabin pożarniczych CSSFM realizuje specjalistyczne szkolenia kierowców- operatorów samochodów z drabiną mechaniczną, szkolenia stanowiskowe-instruktażowe z obsługi i konserwacji oraz wszystkie inne wymagane w zakresie eksploatacji drabin ratowniczych Magirus.

Certyfikowana grupa instruktorów wieloetapowo szkolonych w firmie Magirus dzieli się podczas zajęć z polskimi strażakami swoją wiedzą oraz doświadczeniem jak bezpiecznie i skutecznie eksploatować drabiny pożarnicze, aby mogły one długo służyć.

Do tej pory przeprowadzono setki specjalistycznych szkoleń ogólnych i uzupełniających dla kierowców-operatorów samochodów z drabiną mechaniczną we współpracy z Ośrodkami Szkolenia PSP w całej Polsce.

Do dyspozycji uczestników w CSSFM pozostaje doskonale wyposażona sala szkoleniowa, a na potrzeby zajęć praktycznych symulatory, sprzęt i pojazdy, zarówno najnowszej generacji jak i starsze, eksploatowane obecnie w jednostkach straży pożarnej.

Magirus przez całe pokolenia od 160 lat rozwija swój unikalny asortyment pojazdów i wyposażenia do ochrony przeciwpożarowej, a także osobistej. Na świecie od samego początku dominuje i liczy się jako jeden z największych i technologicznie wiodących producentów, budując międzynarodową organizację sprzedaży i serwisu. Natomiast kiedy mówimy i myślimy o drabinach ratowniczych, marka Magirus jest wciąż niezaprzeczalnie światowym liderem na rynku.

Tekst, foto. Fire-Max

Exit mobile version