W ramach projektu naukowo – badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Badania i Rozwoju w Warszawie powstał ‘Mobilny Turbinowy System Ratowniczo – Gaśniczy’.

W projekcie uczestniczyli przedstawiciele Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, Centrum Naukowo Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej PIB w Józefowie, Wojskowego Instytutu Chemii i Radiometrii i firmy JAS Technologie.

W trakcie wykonywania założeń projektu pozyskano podwozie MAN TGM 18.290 4×4 BB w układzie miejsc 1+1+1. Następnie firma Bocar wykonała zabudowę „modułową” – pierwszy moduł to zabudowa pożarnicza wykonana w układzie skrytek 2+2 z przedziałem autopompy i tablicą rozdzielczą, drugi moduł stanowi zabudowa turbiny gaśniczej. Dostęp do wyposażenia jest możliwy poprzez rolety  i podesty robocze.

Zamontowana autopompa klasy A60/8  o wydajności 6000 l/min służy do podawania wody poprzez wykorzystanie czterech nasad ssawno-tłocznych zlokalizowanych z lewej strony pojazdu do działka wodno-pianowego zlokalizowanego na turbinie gaśniczej w tylnej części pojazdu.

Demonstrator posiada również system zasilania proszkiem gaśniczym, który umożliwia wprowadzenie strumienia proszku do gazów wytwarzanych przez turbinę. System działa niezależnie od układu wodnego. Istnieje możliwość równoległego podawania proszku i wody lub wodnych roztworów. Opiera się na zewnętrznym zasilaniu wykorzystującym tradycyjne samochody proszkowe stosowanych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Głównym elementem jest ‘turbina’ czyli silnik odrzutowy SO-3. To późniejsza wersja pierwszego skonstruowanego w Polsce silnika odrzutowego SO-1, opracowanego dla samolotu szkolno-treningowego TS-11 „Iskra”.  Zawieszony został na specjalnej konstrukcji umożliwiającej pracę w różnych pozycjach pochyłu i obrotu w stosunku do pojazdu. Wytwarzane przez silnik spaliny stanowią źródło zasilania gazem urządzenia turbinowego. Dzięki dużej wydajność i prędkość spalin turbiny pełnią rolę nośnika cieczy podawanej z działka jako czynnik rozpylający. Energia strumienia wylotowego pozwala na uzyskanie zasięg rzutu strumienia rozpylonego wynoszący minimum 90 metrów. Turbina zasilania jest paliwem lotniczym JET-A1 ze zbiornika o pojemności 1000 litrów co pozwala na około 80 minut pacy ciągłej.

Po przeprowadzonych analizach stwierdzono, że Mobilny Turbinowy System Ratowniczo – Gaśniczy może być używany podczas usuwaniu skutków awarii chemicznych, pożarów obiektów przemysłowych, pożarów lasów i innych zdarzeniach wymagających podania dużej ilości  rozdrobionej w postaci kropel – mgły wodnej.

Foto. Ł.S

o autorze

Redakcja/Ł

Kontakt: [email protected]
www.facebook.com/lukaszsienickifoto/