Jedną z aktywnie rozwijanych grup produktowych przez NORFI Polska są wyciągi spalin zaprojektowane z myślą o Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych. W swojej ofercie producent z Niemiec oferuje blisko 20 systemów strażackich o różnym stopniu zaawansowania.

Szeroka oferta NORFI Polska dla straży pożarnych została opracowana w ten sposób aby za każdym razem idealnie dopasować wyciąg spalin do potrzeb danej jednostki, wymogów przetargu czy projektu. W ofercie producenta wyróżniamy trzy główne kategorie wyciągów spalin podzielone ze względu na funkcjonalność, są to systemy z elektromagnetycznym, pneumatycznym i mechanicznym mocowaniem ssawki wyciągowej na końcówce rury wydechowej pojazdu. Do najczęściej stosowanych rozwiązań z pewnością należą systemy wyciągu spalin wyposażone w ssawki z elektromagnesem.

Widoczną na zdjęciu instalację wentylacyjną wykonano w oparciu o szynowy wyciąg spalin z elektromagnetycznym mocowaniem ssawki typu TES LL. Dla każdego z pojazdów przewidziano ośmiometrowy szynowy kanał wyciągowy, zamontowany wzdłuż sześciu stanowisk. Konstrukcyjnie jest to aluminiowy, samouszczelniający się kanał wentylacyjny odprowadzający spaliny z wewnętrznymi szynami stanowiącymi tor jezdny dla wózka wyciągowego. Istotną cechą tej konstrukcji jest oddzielenie kanału wentylacyjnego od toru jezdnego wózka. Dzięki temu rozwiązaniu spaliny nie zanieczyszczają układu jezdnego wózka, co znacząco wpływa na trwałość i niezawodność systemu.

Wlot ssawki zakłada się na końcówkę rury wydechowej. Jej zamocowanie odbywa się poprzez przyłożenie działającego elektromagnesu do odpowiednio zamocowanej zwory na karoserii pojazdu. Podczas wyjazdu z garażu, pojazd ciągnie podpiętą ssawkę wraz z ruchomym układem wyciągowym do momentu, kiedy nastąpi jej automatyczne wypięcie. Automatyczne wypięcie następuje w miejscu określonym przez użytkownika. Odbywa się ono poprzez rozłączenie zasilania elektrycznego elektromagnesu przez wyłącznik krańcowy.

O ile system typu TES LL jest chętnie montowany w Państwowych Strażach Pożarnych, tak dla Ochotniczych Straży Pożarnych posiadających skromniejszy budżet, NORFI Polska posiada rozwiązania tańsze. Do takich rozwiązań zalicza się szynowy wyciąg spalin typu EMS.

Pod względem funkcjonalności EMS nie odbiega znacząco od TES LL. W obu systemach przecież chodzi o to samo – odprowadzenie szkodliwych spalin. Różnice tkwią w szczegółach. W systemie EMS kanał szynowy zastąpiono profilem jezdnym o długości od 6 do 9,5 m wykonanym również z aluminium, który stanowi sztywną belkę nośną do mocowania elementów systemu wyciągowego. Konstrukcyjnie jest to zamknięty profil z prowadnicami do mocowania zawiesi oraz szynami stanowiącymi zarazem tor jezdny dla wózków nośnych i prowadnice dla ślizgów. Pozostałe elementy wyciągu takie jak wąż czy ssawka z elektromagnesem nie ulegają modyfikacjom.

NORFI Polska w swojej bogatej ofercie posiada również szynowe wyciągi spalin nie wymagające  żadnych dodatkowych źródeł zasilania. W tych wersjach wyciągu spalin mocowanie elektromagnetyczne ssawki zastąpiono mechanicznym. Z takiego rozwiązania korzysta np. TMS. System ten, podobnie jak TES LL został stworzony w oparciu o aluminiowy, samouszczelniający się kanał szynowy. Różnica polega w użytych ssawkach, które w systemie typu TMS posiada wbudowane zapięcie mechaniczne w postaci zacisku. Zakładając ssawkę zapinamy i blokujemy zacisk dźwignią na końcówce rury wydechowej. Podczas wyjazdu z garażu pojazd ciągnie podpiętą ssawkę wraz z ruchomym układem wyciągowym do momentu, kiedy nastąpi jej automatyczne wypięcie. Automatyczne wypięcie następuje w miejscu określonym przez użytkownika. Odbywa się ono poprzez zwolnienie blokady zacisku za pomocą cięgna sterowanego dźwigniowym układem mechanicznym.

Każdy system wyciągu spalin działa na zasadzie podciśnienia wytwarzanego przez wentylator. Zadaniem wentylatora jest wymuszenie i ukierunkowanie przepływu spalin od końcówki rury wydechowej aż do wyrzutni spalin. Tu dochodzimy do ważnej kwestii związanej ze sterowaniem pracą wyciągu. W sytuacjach wyjazdu alarmowego, gdzie każda sekunda ma znaczenie dla życia człowieka, wyciąg spalin musi włączyć się błyskawicznie i niezawodnie. Z wielu dostępnych sposobów włączania wentylatorów, najchętniej wybierane przez Strażaków są dwa – radiowy i automatyczny.

Radiowy układ włączania wentylatora inicjuje start wentylatora równocześnie z chwilą uruchomienia samochodu. W samochodzie montowany jest nadajnik radiowy, który przekazuje sygnał do skrzynki sterującej. System jest tak „zestrojony” aby określony pojazd uruchamiał konkretny wentylator.

Automatyczny układ włączania wentylatora wykorzystuje zewnętrzny sygnał sterujący, inicjujący start wentylatora. Sygnałem tym może być: dzwonek alarmowy, światło alarmowe, sygnał otwarcia bramy wyjazdowej, etc.

Warto nadmienić, że do kluczowych zalet rozwiązań systemowych NORFI zalicza się uniwersalność oferowanych produktów; poszczególne komponenty można łączyć, co daje możliwość rozbudowy istniejących systemów wyciągu spalin wraz z rozbudową jednostki. W przypadku oferty stworzonej z myślą o Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych, wszystkie modele wyciągów spalin występują w wersjach dla pojazdów z dolnym oraz górnym układem wydechowym.

 

Zachęcamy do pobrania pełnego katalogu „Wyciągi spalin dla Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych 2015/2016” dostępnego bezpłatnie pod tym adresem oraz do kontaktu z pracownikami działu techniczno-handlowego aktywnie działającymi na terenie całego kraju.

 

NORFI Polska sp. z o.o.

ul. Partyzantów 11

41-200 Sosnowiec

tel. 32 263 33 88

internet: norfi.pl

e-mail: jrg@norfi.pl

blog: norfi.pl/blog

społeczność: fb.com/norfipolska

o autorze

Redakcja