Samochód ratowniczo-gaśniczy dla szwedzkiego portu lotniczego w Örebro

Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dostarczyła nowoczesny ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy na potrzeby portu lotniczego w mieście Örebro, położonym w środkowej Szwecji.

Zabudowa wykonana na modelu Scania P500B6X6HZ XT to doskonały przykład polskiej myśli technicznej, spełniający najwyższe standardy określone w przepisach ICAO dla lotnisk kategorii 5. To kolejny sukces firmy, która od lat z powodzeniem dostarcza zaawansowane technologicznie pojazdy ratownicze na rynek międzynarodowy. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w tworzeniu pojazdów dostosowanych do wymagań stawianych Lotniskowym Służbom Ratowniczo-Gaśniczym w portach lotniczych na całym świecie. Samochód zaprojektowano z myślą o szybkości podejmowanych działań, bezpieczeństwie oraz wygodzie załogi.

Pojazd wyposażono w wysokoprężny silnik o mocy 368 kW (500 KM), spełniający rygorystyczną normę emisji spalin EURO 6e, przyczyniając się do ochrony środowiska.

Samochód charakteryzuje się doskonałą stabilnością dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości oraz zastosowaniu pojedynczego ogumienia na wszystkich osiach, które sprawdza się w trudnych warunkach terenowych.

Jednomodułowa kabina została zaprojektowana z myślą o maksymalnym komforcie pięcioosobowej załogi. Jest doskonale izolowana termicznie i akustycznie. Dla kierowcy oraz dowódcy przewidziano ergonomiczne fotele. Pomiędzy fotelami umieszczono dwa niezależne joysticki do sterowania działkami wodno-pianowymi. Natomiast pomiędzy przednimi a tylnymi fotelami zabudowano szafkę na drobny sprzęt.

W celu zapewnienia osłony kabiny, z przodu zamontowano ochronną konstrukcję tzw. kangura, a przednia część kabiny oraz szyba chroniona jest poprzez system trzech zraszaczy.

Również z przodu samochodu umieszczone zostało sterowane elektrycznie zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności w przedziale pomiędzy 600 a 1500 l/min przy ciśnieniu 7 barów. Z kolei w przedniej części dachu kabiny zamontowano sterowane elektrycznie główne działko wodno-pianowe z deflektorem. Pozwala ono na podawanie od 3000 do 6000 litrów wody lub piany na odległość 70 metrów.

W zabudowie przewidziano sześć skrytek przeznaczonych na sprzęt – trzy po lewej stronie, dwie po prawej oraz jedną z tyłu.

Lotniskową Scanię wyposażono w zbiornik na wodę o pojemności 10 500 litrów oraz 700-litrowy zbiornik środka pianotwórczego.

Z uwagi na specyfikę pojazdu agregat proszkowy o pojemności 250 kg został umieszczony w przedniej skrytce. Tam również znajduje się zwijadło szybkiego natarcia z napędem elektrycznym, wyposażone w 50-metrowy odcinek węża zakończonego prądownicą o wydajności 240 l /min. Natomiast w module pompowo-sprzętowym umieszczono autopompę pożarniczą, osiągającą maksymalną wydajność 6000 l/min przy ciśnieniu 10 barów.

Na użytkowym dachu, wykonanym jako podest roboczy, znajduje się pneumatyczny maszt oświetleniowy o wysokości 5 metrów z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.

Lotnisko w szwedzkim Örebro, jedno z najważniejszych w regionie, zyskało pojazd, który w pełni odpowiada na potrzeby nowoczesnego portu lotniczego. Dostarczenie samochodu przez firmę z Bielska-Białej to kolejny dowód na to, że polska myśl techniczna oraz zastosowane rozwiązania znajdują uznanie wśród zagranicznych klientów.

Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to wiodący producent samochodów ratowniczych i użytkowych. Od 33 lat dostarcza pojazdy dla krajowych jednostek OSP i PSP oraz innych podmiotów, w tym dla sił zbrojnych, jak również samochody dla użytkowników zagranicznych w 35 krajach świata.

Exit mobile version