Pod koniec lat 80 ubiegłego wieku do Zawodowej Straży Pożarnej w Warszawie i Chorzowie trafiły dwa nowe podnośniki wyprodukowane przez firmę Bronto Skylift.

Pod ich zabudowę posłużyło podwozie Mercedes Benz 4436 z 8-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 354 koni mechanicznych, napędem 8×4 i kabiną w układzie siedzeń 1+2. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 80 kilometrów na godzinę.

Podnośnik 66-2T2 firmy Bronto Skylift składa się z trzech sekcji wysuwanych hydraulicznie w ramieniu głównym i dwóch w ramieniu manewrowym. Ramiona są podnoszone za pomocą czterech siłowników hydraulicznych. Wysokość robocza wynosi 68 metrów, a wysięg w poziomie 22 metry.

Na końcu ramienia manewrowego znajduje się kosz ratowniczy z automatycznym systemem poziomującym oraz system obrony własnej w postaci kurtyny wodnej. W koszu zainstalowano również ręcznie- lub zdalnie sterowane działko wodno-pianowe połączone z instalacją zasilającą biegnącą wzdłuż ramion.

Stabilność pojazdu podczas pracy zapewniały cztery podpory hydrauliczne wyposażone w automatyczny system ustalający ich położenie w pionie i poziomie. Poniżej podestu, na którym posadowiono mechanizm obrotowy podnośnika znajdowały się skrytki na sprzęt.

Podnośnik oficjalnie został zaprezentowany w 1988 roku podczas tragów branżowych w Hanowerze, jeszcze w tym samym roku trafił na wyposażenie straży pożarnej w Chorzowie, a rok później identyczny pojazd otrzymali strażacy z Oddziału VII w Warszawie.

W 2016 roku Mazowiecka PSP sprzedała swój podnośnik prywatnej firmie.

Na podstawie PRL998.pl Foto. Grzegorz Fortuna, Rafał Putko, Jakub Balant 

o autorze

Redakcja/Ł
Kontakt: [email protected] www.facebook.com/lukaszsienickifoto/