Świadectwo CNBOP. Koniec z wymogiem EURO6

MSWiA skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia dotyczący wydawania świadectwa dopuszczenia CNBOP.

Rozporządzenie wprowadza modyfikacje przesłani niezbędnej do wydania świadectwa dopuszczenia dla pojazdu pożarniczego.

Podstawowym założeniem nowelizacji jest umożliwienie odejścia w procesie certyfikowania od rygorystycznych wymogów dotyczących norm emisji spalin, których stosowanie jest niejako warunkiem koniecznym wynikającym z tego, że dla wydania świadectwa dopuszczenia w obecnym stanie prawnym wymagane jest świadectwo homologacji pojazdu bazowego. Projekt zakłada możliwość uzyskania świadectwa dopuszczenia również przez pojazd o normach emisji spalin niższych niż aktualnie obowiązujące, jeżeli tylko będzie on spełniał warunki przewidziane przez przepisy rozporządzenia Ministrów: Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Finansów oraz Sprawiedliwości z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Krajowej Administracji Skarbowej, Służby Więziennej i straży pożarnej (Dz. U. poz. 594) – napisano w OSR.

Według autorów dokumentu pojazd z EURO6 nie może być wykorzystywany do wszystkich zadań straży pożarnej, duże obciążenie i awaryjność jednostki napędowej ogranicza ich zdolności operacyjne. Z kolei pojazdy spełniające poprzednie normy EURO są mniej skomplikowane i nadają się do ciężkich i długotrwałych działań.

Projektowane przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Exit mobile version