Pod koniec października br. odwiedziliśmy Wojskową Straż Pożarną 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Jakie jest jej wyposażenie i do jakich interwencji jest wzywana najczęściej? Odpowiadamy! 

Na początek kilka słów o samej bazie. 1 Baza Lotnictwa Transportowego zlokalizowana jest przy ulicy Żwirki i Wigury, w bliskim sąsiedztwie Lotniska Chopina. Powstała ona w miejscu rozwiązanego z dniem 31 grudnia 2011 roku 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Do jej głównych zadań należy zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie i komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz zapewnienie właściwego funkcjonowania jednostek i instytucji pozostających na jej zaopatrzeniu. Baza podlega bezpośrednio pod Dowódcę 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Wojskowa Straż Pożarna 1 Bazy Lotnictwa Transportowego stacjonuje w nowej strażnicy oddanej do użytku w 2018 roku. Została ona wybudowana w miejscu starej strażnicy, w której nie mieściły się wszystkie samochody ratowniczo – gaśnicze. Jest to trzykondygnacyjny budynek składający się z hali garażowej, części administracyjnej, biurowej, socjalnej i techniczno – biurowej. Budowa pochłonęła ponad pięć milionów złotych. Komendantem WSP jest st. chor. sztab. Piotr Jaszczak.

Zgodnie z Decyzją Ministra Obrony Narodowej z 2013 roku w sprawie funkcjonowania wojskowych straży pożarnych oraz dodatkowego wyposażenia specjalistycznego jednostek organizacyjnych Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej jednostka z Okęcia posiada trzecią kategorię, natomiast wojskowa cześć Lotniska Chopina utrzymuje siódmą kategorię ochrony przeciwpożarowej.

W sumie w Wojskowej Straży Pożarnej pełni służbę 40 w pełni przeszkolonych żołnierzy zawodowych. Komendant wraz z zastępcami pełni służbę w systemie 8 godzinnym, natomiast pozostali w systemie 24/72. Każda zmiana służbowa składa się z dwóch zastępów, na zmianie jest od 6 do 9 strażaków.

Strażacy mają do dyspozycji pięć samochodów:

341[W]21 – Średni samochód ratowniczo – gaśniczy zabudowany przez firmę Szczęśniak na podwoziu Iveco Eurocargo ML150E28. Posiada zbiornik wody o pojemności 2500 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 250 litrów i autopompę o wydajności 2700 litrów na minutę. Na wyposażeniu znajduje się m.in. zestaw ratownictwa technicznego, armatura wodno-pianowa, agregat prądotwórczy, zestaw ratownictwa medycznego, pilarki itp.

341[W]26 – Ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy Jelcz 442, to najstarszy wóz w jednostce. Wyposażony jest w zbiornik wody o pojemności 5000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 500 litrów i autopompę o wydajności 2400 litrów na minutę.

341[W]27 – Ciężki lotniskowy samochód ratowniczo – gaśniczy MAN TGS 33.440 6×4 z zabudową firmy Protec-Fire. Na wyposażeniu znajduje się m.in. zbiornik wody o pojemności 8000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 940 litrów, autopompa o wydajności 6000 litrów na minutę, agregat proszkowy 250 kilogramów z linią szybkiego natarcia i dwa działka: dachowe o wydajności 5000 litrów na minutę i zderzakowe o wydajności 2000 litrów na minutę.

341[W]28 – Ciężki lotniskowy samochód ratowniczo – gaśniczy na podwoziu Scania G450 6×6 zabudowany przez firmę Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych. Wyposażony w zbiornik wody o pojemności 8000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 800 litrów, autopompę o wydajności 5300 litrów na minutę, agregat proszkowy 250 kg, agregat śniegowy 60 kg i dwa działka wodno -pianowe: zderzakowe i dachowe.

341[W]90 – Lekki samochód operacyjny Mitsubishi L200 z zabudową firmy Szybicki. Na wyposażeniu m.in. gaśnice, aparaty powietrzne i zestaw ratownictwa medycznego.

Strażacy z Wojskowej Straży Pożarnej 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w ciągu roku uczestniczą w około 2000 zabezpieczeń operacji lotniczych na wojskowej części Lotniska Chopina. Przez cały czas stacjonują w rejonie płyty postojowej i obserwują procesy tankowania, prób silników, manewry zajmowania oraz opuszczania stanowisk postojowych przez statki powietrzne. Ściśle współdziałają ze strażakami z Lotniskowej Straży Pożarnej Lotniska Chopina, gdy dochodzi do awaryjnego lądowania statków powietrznych cywilnych lub wojskowych.

Do najczęstszych działań interwencyjnych z jakimi mają do czynienia strażacy są miejscowe zagrożenia w postaci rozlewisk produktów ropopochodnych.

Dziękujemy Pani rzecznik por. Agnieszce Chojeckiej, Komendantowi WSP i strażakom za pomoc w organizacji i przeprowadzeniu sesji zdjęciowej.  

o autorze

Redakcja/Ł