W dniu dzisiejszym, kilka minut po godzinie 11 dyspozytor wrocławskiej straży pożarnej odebrał zgłoszenie telefoniczne informujące, iż na stacji Wrocław – Popowice zatrzymał się pociąg z wagonami towarowymi przeznaczonymi do transportu bardzo silnie szkodliwego amoniaku. Jedna z cystern była rozszczelniona.

Do akcji ruszył średni zastęp gaśniczy z Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 7, w której rejonie chronionym doszło do zdarzenia. Do pomocy zadysponowano także sekcję gaśniczą z Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 4 oraz pluton chemiczny z wrocławskiej trójki. Do zabezpieczenia wykorzystano także Korpus Ratownictwa Medycznego OSP Lazarus.

Jako pierwszy na miejsce zdarzenia dotarł wóz z siódemki. Dowodzący w trakcie rozpoznania stwierdził, iż na stacji Wrocław – Popowice znajduje się pociąg towarowy złożony z kilkunastu wagonów – cystern. Z jednej z nich wydobywał się amoniak. W oczekiwaniu na dotarcie plutonu chemicznego, który z pomocą specjalistycznego sprzętu miał określić rozmiary zdarzenia, wraz z przybyłymi w międzyczasie strażakami z JRG 4 najbliższy teren zabezpieczono przed dostępem osób postronnych. Meldunek drogą radiową KDR przekazał do Miejskiego Stanowiska Kierowania Państwowej Straży Pożarnej, gdzie oczekiwano na szczegółowe informacje celem ewentualnego podjęcia kolejnych decyzji – dotyczących m.in. ewakuacji ludzi, a także dyspozycji dodatkowych sił i środków. Do działań wspomagających zadysponowano także policję. Funkcjonariusze zamknęli dla ruchu kołowego m.in. odcinek ulicy Długiej i Popowickiej. Po przybyciu na miejsce chemików okazało się, iż doszło do wycieku kropelkowego, który nie stwarza większego zagrożenia dla środowiska oraz znacznej ilości lokatorów pobliskich wieżowców, których w przypadku większego wycieku należałoby ewakuować. Strefę niebezpieczną wyznaczono na obszarze najbliższych sześćdziesięciu metrów od miejsca wycieku. Służby techniczne bardzo sprawnie usunęły awarie. Już po kilkudziesięciu minutach wagon został zabezpieczony. Akcja trwała ponad godzinę. Około 12:35 dokonano ponownych pomiarów na stężenie amoniaku w powietrzu. Przyrządy pomiarowe wykazały, iż zagrożenie zostało całkowicie usunięte. Akcja została zakończona, zastępy biorące udział w akcji wróciły do koszar, natomiast pociąg ruszył w dalszą trasę.

Szczęśliwy okazał się fakt, iż tym razem wyciek niebezpiecznej substancji był niewielki. Przypominamy, iż amoniak to jedna z najniebezpieczniejszych substancji chemicznych wpływających negatywnie na drogi oddechowe, oczy i skórę. Dłuższe przebywanie w wysokim stężeniu amoniaku może prowadzić m.in. do utraty wzroku, a także nieodwracalnych zmian w płucach. Większe rozszczelnienie cysterny, a co za tym idzie większy wyciek w centrum tak dużego miasta mógł zakończyć się tragicznie.

W akcji udział wzięły następujące zastępy PSP:

  • 307[D]21 – GBA 2,5/20 – Mercedes Benz Atego 1325F
  • 304[D]22 – GBA 2,5/24 – Renault Midlum 4×4
  • 304[D]25 – GCBA 9,5/64 – MAN TGS 26.440
  • 303[D]21 – GBAPr 2/16+750 – Renault Midlum 300 DXi
  • 303[D]43 – SRt – Mercedes Benz 1124
  • 303[D]60 – SCRChem – MAN TGM 15.240
  • 303[D]90 – SOp – Ford Focus
  • 300[D]90 – SOp – Ford Kuga – oficer operacyjny KM PSP Wrocław
  • 338[D]29 – SLRmed – VW Transporter T4 – OSP Lazarus

Zdjęcia wykonał fotoreporter Polskiego Serwisu Pożarniczego – Konrad Pluciński

o autorze

Redakcja