Laboratorium dla chemików z Leżajska

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne wykonała średni samochód ratownictwa chemicznego dla Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno – Ekologicznego z Leżajska.

Pojazd zbudowano na dwuosiowym podwoziu Scania G 410 B4x2NB z silnikiem o mocy 301 kW i automatyczną skrzynią biegów. Samochód posiada jednomodułową, dwumiejscową kabinę w układzie (1+1), wyposażoną w niezależne ogrzewanie oraz klimatyzację. W celu ułatwienia kierowcy manewru cofania, na desce rozdzielczej wyświetlany jest obraz z kamery monitorującej strefę martwą. W kabinie znajdują się radiotelefony oraz specjalistyczny pojemnik do przechowywania dokumentacji operacyjnej.

Zabudowa wykonana jest z aluminium i kompozytu. Wnętrze zostało podzielone trzy niezależne przedziały:

Ta część pojazdu przeznaczona jest do prac sztabowych, prowadzenia monitoringu, obsługi oraz nadzorowania wszystkich systemów, instalacji i urządzeń zamontowanych w samochodzie. Wewnątrz zamontowane zostały dwa fotele przeznaczone do przewozu załogi i prowadzenia prac w trakcie postoju. Załoga ma do swojej dyspozycji m.in. dyspozytorskie stacje komputerowe, panele wizualizująco-sterujące, radiotelefony nasobne, systemy łączności, przenośne tablety, stację meteorologiczną.

Przeznaczony do przygotowywania i obróbki dostarczonych próbek, analiz chemicznych, przeprowadzenia detekcji oraz wstępnej identyfikacji próbek substancji pobranych przez ratowników na miejscu prowadzonych działań. W przedziale tym znajduje się m.in. dygestorium do przygotowywania próbek z możliwością dostępu z zewnątrz i z wyciągiem wywiewnym załączającym się automatycznie podczas otwarcia włazu zewnętrznego lub ręcznie przez operatora, stanowisko komputerowe do sterowania urządzeniami pomiarowymi oraz do zbierania danych pomiarowych. Zamontowany jest tu również przewoźny chromatograf gazowo-masowy (GC/MS). Poza tym znajdują się w nim: spektrometr fluorescencji rentgenowskiej z dyspersją energii EDXRF z detektorem SDD, przenośny spektrometr ramanowski oraz spektrofotometr UV-VIS, bioluminometr, wytrząsarka i wirówka laboratoryjna.

Zlokalizowany w tylnej części nadwozia. Przystosowany jest do przewozu sprzętu i wyposażenia m.in. ubrań gazoszczelnych, aparatów powietrznych, butli do aparatów powietrznych, detektorów, eksplozymetru, dozymetrów, drona, zestawu hydraulicznych narzędzi ratowniczych, mobilnego robota, itp. Dostęp do niego umożliwia hydrauliczny podest roboczy o nośności 1500 kg. W przedziale zamontowano  system wysuwanych półek, na których umieszczony i przewożony jest sprzęt ochronny, pomiarowy oraz ratowniczy. Wyposażony jest dodatkowo w czujniki otwarcia/niedomknięcia z wizualizacją w przedziale kabiny i przedziale technicznym.

Dach zabudowy został wykonany w formie podestu roboczego w wykonaniu antypoślizgowym. Wejście zapewnia drabinka aluminiowa. Na dachu zamontowane są cztery wodo- i pyłoszczelne aluminiowe skrzynie sprzętowe. Zamontowano na nim także wysuwany pneumatycznie maszt antenowy, na którym osadzona została kamera monitoringu wizyjnego PTZ. Na dodatkowym trapie antenowym mieszczą się liczne anteny (GSM oraz bazowa). Z boku po lewej stronie znajduje się nisza na spektrometr FTIR (podczerwień pasywna) typu RAPID służący do wykrywania i analizy obłoków związków chemicznych z dużej odległości (max. do 5 km). Daje on możliwość automatycznego, ciągłego skanowania otoczenia w nieograniczonym kącie obrotu (n x 360º).

Foto. Szczęśniak

Exit mobile version