Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E6 to jedno z bardziej wszechstronnych podwozi tego producenta. Model ten łączy w sobie niezawodność oraz wysoką mobilność. Na tym właśnie sprawdzonym i cenionym przez strażaków podwoziu, firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. oferuje samochody klasy średniej kategorii uterenowionej (4×4).
Założona w 1992 roku firma SZCZĘŚNIAK PS to krajowy producent pojazdów specjalistycznych. Przedsiębiorstwo skupia się na dywersyfikacji, stąd prócz samochodów pożarniczych, posiada w swojej ofercie pojazdy dla wojska oraz policji. Co roku bramy nowoczesnego zakładu w Bielsku-Białej opuszcza około 300 samochodów, z czego 30% trafia do odbiorców zagranicznych.
Jednym z ciekawszych pojazdów pożarniczych będących w ofercie skierowanej dla jednostek OSP i PSP, jest średni samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Renault Truck D16 HIGH K P4X4 280E6 (4×4).
Idealny „średniak”
Renault Trucks, będący częścią koncernu Volvo Group, jest znanym od lat producentem pojazdów ciężarowych. Stąd Gama D jest rozwiązaniem tożsamym z podwoziem FL w firmie Volvo Trucks.
W związku z tym pod zabudowę pojazdów klasy średniej kategorii uterenowionej zastosowano podwozie Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E6. Napędzane jest wysokoprężnym silnikiem z turbodoładowaniem, osiągającym maksymalną moc 210 kW (286 KM). Z kolei za przekazywanie mocy odpowiada zsynchronizowana, sześciobiegowa skrzynia (6+1). Podwozie posiada blokady mechanizmów różnicowych obu osi oraz blokadę międzymostową.
W czterodrzwiowej kabinie umieszczony jest czytelny, czterocalowy panel kontrolny informujący kierowcę o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych (woda, środek pianotwórczy), otwarciu skrytek lub podestów, czy też wysuniętym maszcie oświetleniowym. Ponadto umożliwia on sterowanie oświetleniem pola pracy, zaworem głównym pojazdu oraz czterema zraszaczami umieszczonymi z przodu i tyłu samochodu. W celu podniesienia bezpieczeństwa, standardowym wyposażeniem każdego naszego pojazdu jest kamera cofania, której obraz pokazywany jest na siedmiocalowym wyświetlaczu.
W tylnej części klimatyzowanej i ergonomicznej kabiny znajdują się miejsca dla czterech strażaków. Natomiast pomiędzy przednimi fotelami, a fotelami dla załogi umieszczono szafkę na hełmy i drobny sprzęt. Z przodu pojazdu na podstawie cynkowanej na gorąco zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 m. Zabezpieczona jest osłoną z kompozytu.
Wykonana ze stali konstrukcyjnej rama pomocnicza o konstrukcji ażurowej, umieszczona pomiędzy podwoziem a aluminiową zabudową pożarniczą, zapewnia zdolność pojazdu do krzyżowania osi oraz poruszania się w ciężkim terenie. A całość zabezpieczona poprzez galwanizację zapewnia trwałość na wiele lat.
W obliczu rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa na drogach oraz dynamicznych zmian w przepisach motoryzacyjnych, modele gamy D wyposażone zostały w zaawansowane systemy General Safety Regulations (GSR):
– automatycznego hamowania awaryjnego (AEB);
– utrzymania pasa ruchu (LKA);
– stanu kierowcy (DSM);
– rozpoznawania znaków drogowych;
– inteligentnego ogranicznika prędkości (ISA).
Najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy
Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna, wykonana z systemowych profili aluminiowych. SZCZĘŚNIAK PS od 10 lat rozwija budowę nadwozi pojazdów opartą o szkielety wykonane z profili aluminiowych. Zapewnia to wieloletnią i bezproblemową eksploatację oraz łatwość naprawy w przypadku uszkodzeń mechanicznych. Zastosowany system modułowy daje możliwość unifikacji elementów zabudowy oraz jej powtarzalność. Z kolei poszycie wewnętrzne nadwozia wykonane jest z blachy anodowanej. Blachy poszycia łączone są ze szkieletem w technologii klejenia i nitowania. Taka konstrukcja posiada najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy, w porównaniu do jakiejkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku. Jest ona efektem naszej współpracy z Wydziałem Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej.
Wyposażenie nadwozia
Nadwozie pożarnicze ma siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu oraz jedną z tyłu. Zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. Pod każdą boczną skrytką zamontowano odchylane do dołu podesty robocze, umożliwiające łatwy dostęp do sprzętu umieszczonego na górnych półkach. Jako podesty robocze wykorzystano również nadkola nadwozia. Ich konstrukcja zapewnia nośność 280 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podesty mają dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi). Wewnątrz umieszczone zostały półki oraz wysuwane szuflady i podesty umożliwiające przewóz armatury i sprzętu. Dla lepszego wykorzystania przestrzeni zabudowy, zbiornik paliwa umieszczony został poza zabudową.
Płaski dach (dla bezpiecznego poruszania się) zabudowy został wykonany w formie podestu roboczego. Jest pokryty anodowaną blachą ryflowaną. Elementy montowane na dachu umieszczone są poniżej obrysu kabiny, aby podczas poruszania się w terenie zalesionym nie doszło do ich uszkodzenia. W tylnej części zamontowane zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o regulowanej wydajności od 800 do 2400 l/min i zasięgu rzutu 60 metrów. Wejście na użytkowy dach umożliwia składana drabinka aluminiowa, zakończona na górze poręczami.
Układ wodno-pianowy
Pojazdy na podwoziu Renault Trucks D16 HIGH K P4X4 280E6 (4×4) wyposażone są w zbiorniki na wodę o pojemności 3000 litrów. Każdy ze zbiorników posiada właz rewizyjny, osadnik oraz falochrony. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i niskiego usytuowania środka ciężkości, zbiornik umiejscowiony został nisko w ramie pośredniej. Zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 300 litrów.
W tylnej części nadwozia w przedziale pompowo-sprzętowym znajduje się dwuzakresowa autopompa pożarnicza marki GODIVA. Osiąga wydajność 2846 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 429 l/min przy ciśnieniu 40 barów.
Systemy sterowania
Każdy z oferowanych przez nas samochodów wyposażony jest w system sterowania oparty o magistralę systemu CAN-BUS.
W przedziale pompowo-sprzętowym umieszczono odporny na uszkodzenia, czytelny, siedmiocalowy panel kontrolno-sterujący. Pozwala na sterowanie autopompą oraz elementami zabudowy za pomocą dziesięciu umieszczonych na nim przycisków.
W układ ten wbudowany został dozownik środka pianotwórczego, który zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% i 6%. Pojazd posiada zwijadło z napędem elektrycznym, wyposażone w gumowy wąż wysokociśnieniowy o długości 60 metrów, zakończony prądownicą wodno-pianową o regulowanej wydajności, z prądem zwartym i rozproszonym.
Oświetlenie i widoczność samochodu
Standardowo samochody ratowniczo-gaśnicze wyposażone są w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5 m z reflektorami LED, o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm. Każdy produkowany przez nas samochód pożarniczy z uwagi na swoje przeznaczenie musi być doskonale widoczny podczas jazdy alarmowej. Zapewnia to bezpieczeństwo załodze samochodu i innym użytkownikom ruchu drogowego. Dlatego też w standardzie nasze samochody zamontowaną mają belkę sygnalizacyjną i dziesięć niebieskich punktów świetlnych LED.
Z pasji do samochodów
Pojazdy pożarnicze tworzymy z pasji, z myślą o Was i dla Was. Naszą główną misją jest zadowolenie użytkowników. Jesteśmy otwarci na Wasze sugestie, oczekiwania i propozycje. Zapewniamy pełen serwis gwarancyjny i pogwarancyjny każdego z pojazdów. Wszystkich przyszłych użytkowników naszych wyrobów zapraszamy do odwiedzenia siedziby SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. i zapoznania się z naszą produkcją.
Zapraszamy do kontaktu, doradcy działu handlowego są do Waszej dyspozycji:
+48 532 726 640 (Marta)👩🏼💻
- woj. mazowieckie
+48 608 662 461 (Mateusz)👨🏼💻
- woj. małopolskie
- woj. opolskie
- woj. wielkopolskie
- woj. zachodniopomorskie
+48 694 852 043 (Paweł)👨🏼💻
- woj. łódzkie
- woj. świętokrzyskie
- woj. kujawsko-pomorskie
+48 694 485 840 (Piotr)👨🏼💻
- woj. lubelskie
- woj. lubuskie
- woj. podkarpackie
- woj. podlaskie
+48 668 873 179 (Szymon)👨🏼💻
- woj. dolnośląskie
- woj. pomorskie
- woj. śląskie
- woj. warmińsko-mazurskie
SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
ul. Bestwińska 105A
43-346 Bielsko-Biała
Telefon: + 48 33 827 34 00
handlowy@psszczesniak.pl