Firma Stadler zaprezentowała pierwszy pociąg ratunkowy ‘ServiceJet’ dla zarządcy austriackiej sieci kolejowej ÖBB Infrastruktur.
‘Servicejet’ ma 68 długości, a jego prędkość maksymalna to 160 kilometrów na godzinę. Składa się z trzech wagonów, w których jest miejsce dla ponad 300 osób. Napęd hybrydowy może korzystać z trzech źródeł energii: sieci trakcyjnej, akumulatorów trakcyjnych i generatorów diesla. Dedykowany jest do działań w tunelach, ma również dopuszczenie do jazdy po torach w Niemczech.
Pojazd wyposażono w dwa systemy gaśnicze. Pierwszy – tradycyjny, do podawania środków gaśniczych służą trzy działka wodno-pianowe sterowane z kabiny maszynisty. Drugi to mgła wodna wytwarzana przez dwa wentylatory zamontowane na dachu.
Na wyposażeniu znajduje się zbiornik wody o pojemności 40 tysięcy litrów wody i zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 1200 litrów. Do tego szereg typowego sprzętu ratowniczo – gaśniczego dla strażaków.
W sumie firma ÖBB zamówiła w firmie Stadler osiemnaście takich pociągów. Pierwszy przejazd odbędzie się podczas otwarcia 33-kilometrowego tunelu pod przełęczą Koralm.