Firma Przedsiębiorstwo Specjalistyczne „bocar” wykonała zamówienie Państwowej Straży Pożarnej polegające na dostawie ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych.
Każdy samochód został zabudowany na podwoziu Volvo FMX 380 z napędem 4×4, zautomatyzowaną skrzynią biegów i kabiną brygadową. Nadwozie wykonane jest z materiałów kompozytowych, posiada siedem skrytek – po trzy z prawej i lewej strony i jedną z tyłu, zamykane są żaluzjami aluminiowymi. Dach wykonany w formie podestu roboczego.
Posiadają zbiornik wody o pojemności 5010 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 500 litrów, autopompę JOHSTADT TO3000 o wydajności 3705 litrów na minutę przy ciśnieniu 8 bar i 430 l/min przy ciśnieniu 40 bar, działko wodno-pianowe DWP32 o wydajności 3200 litrów na minutę i regulowanym przepływie 800/1600/2400/3200 l/min, linię szybkiego natarcia, maszt oświetleniowy i wyciągarkę elektryczną o uciągu 6292 kilogramów.
Wyposażenie wozów to między innymi: sześć kompletów aparatów powietrznych z butlą, pokrowcem, maską i sygnalizatorem bezruchu, cztery zapasowe butle, armatura wodno-pianowe, motopompa, działko wodno-pianowe DWP16 przenośne, drabiny, pilarki, wentylator oddymiający, sprzęt burzący, agregat prądotwórczy, przenośny zestaw oświetleniowy, sprzęt pomiarowy, zestaw ratownictwa medycznego R1, zestaw narzędzi ślusarskich, elektryczna pompa beczkowa, tłumice i zestaw ratownictwa technicznego LUKAS składający z pompy hydraulicznej, rozpieracza ramieniowego, nożyc, cylindrów rozpierających i narzędzi ‘kombi’.
Do tego zestaw podpór i klinów, mata, zbijaki do szyb, przecinaki do pasów, osłony, poduszki pneumatyczne wraz z osprzętem.
Firma Bocar wykonała siedem takich samochodów, trafiły one do Jednostek Ratowniczo – Gaśniczych nr 2 w Białymstoku (302[B]25 – Posterunek JRG 2), nr 4 w Łodzi (304[E]25), nr 2 w Kielcach (302[T]25), nr 2 w Wałbrzychu (382[D]25), Świętochłowicach (621[S]26), Międzyrzeczu (371[F]26) i Płońsku.
Wartość zamówienia to 8 728 818 zł brutto, co daje nieco ponad 1,2 mln zł za jeden samochód. Zakup został zrealizowany w ramach projekt Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I.
Foto. Łukasz Charlak