Jedną z aktywnie rozwijanych grup produktowych marki NORFI są wyciągi spalin zaprojektowane do użytku w Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych. W ofercie wyróżniamy blisko 20 systemów strażackich o zróżnicowanym stopniu technicznego zaawansowania
Rozwiązania techniczno-produktowe NORFI przeznaczone do JRG, oprócz walorów użytkowych, spełniają wszystkie wytyczne przetargowe danego projektu, a do tego są tożsame z rozwiązaniami innych producentów działających na polskim rynku.
Przyjętym standardem w instalacjach wyciągu spalin do PSP jest stosowanie układu, który automatycznie rozłącza się od wyjeżdżającego z garażu pojazdu. Trudność techniczna polega na tym, aby to wypięcie nastąpiło szybko, było powtarzalne i miało miejsce jak najbliższej bramy wyjazdowej. Flagowe rozwiązanie NORFI przeznaczone do PSP, które spełnia wymienione kryteria wykorzystuje działanie elektromagnesu. Rekomendowany szynowy wyciąg spalin TES LL do pojazdów z dolnym-bocznym układem wydechowym jest odpowiedni zarówno do przejazdowego jak i tradycyjnego garażu.
Alternatywnym, zamiennie stosowanym systemem wyciągu spalin jest widoczny w filmie TMS. Podobnie jak TES, jest to aluminiowy, samouszczelniający się kanał wentylacyjny odprowadzający spaliny wewnętrznymi szynami stanowiącymi tor jezdny wózka wyciągowego. Istotną cechą tej konstrukcji jest oddzielenie kanału wentylacyjnego od toru jezdnego. Dzięki temu, spaliny nie zanieczyszczają układu jezdnego wózka, co korzystnie wpływa na trwałość i niezawodność systemu. Różnica między tymi dwoma rozwiązaniami technicznymi polega w użytych ssawkach, które w systemie typu TMS posiada wbudowane zapięcie mechaniczne w postaci zacisku. Zakładając ssawkę zapinamy i blokujemy zacisk dźwignią na końcówce rury wydechowej. Podczas wyjazdu z garażu pojazd ciągnie podpiętą ssawkę wraz z ruchomym układem wyciągowym do momentu, kiedy nastąpi jej automatyczne wypięcie. Automatyczne wypięcie następuje w miejscu określonym przez użytkownika. Odbywa się ono poprzez zwolnienie blokady zacisku za pomocą cięgna sterowanego dźwigniowym układem mechanicznym.
Propozycja skrojona na potrzeby OSP
Pod względem funkcjonalności szynowy odsysacz spalin FTS nie odbiega znacząco od TES. W obu systemach przecież chodzi o to samo – odprowadzenie szkodliwych spalin. Różnice tkwią w szczegółach. W systemie FTS kanał szynowy zastąpiono aluminiowym profilem jezdnym, który stanowi sztywną belkę nośną do mocowania elementów systemu wyciągowego takich jak wąż, wózek czy balanser. W systemie FTS zamocowanie ssawki odbywa się poprzez przyłożenie działającego elektromagnesu do zwory na karoserii pojazdu. Podczas wyjazdu z garażu, pojazd ciągnie podpiętą ssawkę wraz z ruchomym układem wyciągowym do momentu, kiedy nastąpi jej automatyczne wypięcie.
Czy spaliny z silnika EURO 5/6 są szkodliwe dla zdrowia?
Rosnąca świadomość zagrożeń wynikających z obecności spalin wytwarzanych przez silniki pojazdów strażackich, pozwoliła uznać wyciąg spalin jako jeden z podstawowych elementów wyposażenia każdej jednostki PSP. Pojazdy strażackie wyposażone w silniki spalinowe, które spełniają normy EURO nie są wolne od emisji szkodliwych dla zdrowia człowieka substancji chemicznych. Silniki spalinowe spełniające najnowsze europejskie normy jedynie ograniczają emisję szkodliwych substancji, lecz nie oznacza to, że przebywanie w otoczeniu zanieczyszczonym przez spaliny jest bezpieczne dla zdrowia. Szacuje się, że w skład spalin wchodzi około tysiąca różnych substancji. Najgroźniejsze z nich, takie jak benzen czy toluen mają działanie rakotwórcze.
Negatywne działanie spalin na zdrowie człowieka
Nawet krótkotrwały kontakt w otoczeniu spalin może skutkować zawrotami, bólem głowy, uczuciem senności, zanikiem ostrości widzenia, wymiotami a nawet trudnościami w oddychaniu. W przypadku długoterminowego kontaktu ze spalinami, skala zagrożenia dla zdrowia niebezpiecznie wzrasta. Wówczas istnieje ryzyko wystąpienia m.in. astmy, chorób układu krwionośnego, nowotworu płuc, raka prostaty o czym informuje Światowa Organizacja Zdrowia od ponad dekady.
Rozwiązanie
Problem emisji spalin jest bardziej złożony niż sprowadzenie całej kwestii do chwilowego uruchomienia silnika na potrzeby wyjazdu do zdarzenia. Wraz z rozwojem technologii, konstrukcji silników spalinowych, spaliny są coraz mniej widoczne gołym okiem, co może tworzyć złudne wrażenie braku szkodliwych substancji w przestrzeni garażu. Związki chemiczne zawarte w spalinach są obecne w pomieszczeniu, a ich osadzanie w garażu następuje warstwowo przy każdym uruchomieniu silnika, którego rura wydechowa nie jest podpięta do sprawnego wyciągu spalin. Sposób na spaliny jest więc jeden: stosuj wyciąg spalin za każdym razem, gdy uruchamiasz silnik pojazdu w pomieszczeniu, zadbasz o bezpieczeństwo koleżanek i kolegów oraz czystość jednostki.