Do konsultacji został skierowany projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej.
Nowelizacja statusu zakłada kilka zmian w strukturze Komendy Głównej PSP, ostatnie spore zmiany były w 2021 roku.
I tak, Biuro Planowania Operacyjnego zmieni nazwę i wróci do korzeni, po wejściu w życie rozporządzenia będzie to Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa (bez ‘i Ochrony Ludności’). Zmiana ma podkreślać jedno z głównych zadań biura, czyli koordynację działań na poziomie krajowym realizowanych przez SK KG PSP.
Nazwę zmienią jeszcze dwa biura. Biuro Nadzoru zostanie przekształcone w Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków, a Biuro Bezpieczeństwa Informacji stanie się Biurem Informatyki i Łączności.
W Komendzie Głównej PSP zostaną utworzone dwie samodzielne komórki organizacyjne – Biuro Współpracy Międzynarodowej i Inspektorat Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych. Z kolei samodzielne stanowisko Audytu Wewnętrznego będzie się znajdowało w strukturze Biura Kadr.
W odpowiedzi na potrzebę lepszej organizacji pracy i dynamiki realizowanych zadań proponuje się zmianę organizacyjną polegającą na wydzieleniu dodatkowych komórek organizacyjnych z istniejących struktur. Obecna struktura, będąca zbyt zwartą, skutkowała tym, że poszczególne komórki łączyły w sobie zbyt wiele różnorodnych i niepowiązanych tematycznie zadań. Wyodrębnienie większej liczby komórek, ale o bardziej skoncentrowanych i klarownie określonych zadaniach, pozwoli na efektywniejsze zarządzanie nimi i przyczyni się do poprawy ogólnej wydajności urzędu – napisano w uzasadnieniu.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.