W zakładach rafineryjnych produkujących benzynę czy produkty ropopochodne funkcjonują zakładowe straże pożarne. Na ich wyposażeniu znajdują się samochody pożarnicze, charakteryzujące się przede wszystkim możliwością dostarczenia na miejsce pożaru dużych ilości środków gaśniczych, w tym środków pianotwórczych. Tylko nieliczne firmy na świecie podejmują się produkcji tego typu samochodów i mają je w swojej ofercie. Jedną z nich jest bielska firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., która od 33 lat dostarcza na rynek polski i zagraniczny specjalistyczne samochody, „szyte na miarę” dla potrzeb konkretnych użytkowników.
Przedsiębiorstwo z Bielska-Białej opracowało i wyprodukowało serię ciężkich samochodów wodno-pianowych na podwoziu MAN TGS 35.520 8×4 BB CH. Ich odbiorcami i użytkownikami są strażacy z dużych jednostek rafineryjno-petrochemicznych w jednym z państw na Bliskim Wschodzie.
W samochodzie zastosowano sześciocylindrowy silnik o pojemności blisko 12 litrów i maksymalnej mocy 382 kW (520 KM). Pojazd ma napęd stały na dwie tylne osie w układzie (8×4), a do przekazywania mocy służy szesnastobiegowa (16+2), zautomatyzowana skrzynia.
Na przednich i tylnych osiach zastosowano zawieszenie mechaniczne o nośności odpowiednio 8 000 kg i 12 000 kg. Na przednich osiach skrętnych zastosowano koła pojedyncze, natomiast na tylnych osiach napędowych koła podwójne. Podwozie posiada pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi wszystkich osi z układem przeciwpoślizgowym ABS. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 400 litrów oraz 35 litrów na płyn AdBlue.
Dwudrzwiowa i dwumiejscowa kabina (w układzie 1+1) zapewnia wygodę i bezpieczeństwo załogi, a tablica rozdzielcza wyposażona dodatkowo w różnego rodzaju wskaźniki, ułatwia obsługę pojazdu podczas jazdy i prowadzenia działań ratowniczych.
W ergonomicznej zabudowie zaprojektowano pięć skrytek – dwie z każdej strony pojazdu zamykane są żaluzjami aluminiowymi, natomiast tylna, w której znajduje się przedział pompowy, zamykana jest klapą odchylaną do góry, co stanowi jednocześnie zadaszenie dla obsługi. We wszystkich skrytkach zamontowano załączające się automatycznie oświetlenie.
W module sprzętowym zabudowanym za kabiną pojazdu umieszczono trzy jednobutlowe aparaty powietrzne wraz z dodatkowymi butlami, natomiast w module pompowo-sprzętowym umieszczonym w tylnej części pojazdu znajduje się zwijadło linii szybkiego natarcia z gumowym wężem o długości 30 metrów, na końcu którego znajduje się prądownica Delta Fire Attack 500 PRO.
W zabudowie przewożone są dwa smoki ssawne 150 mm, pięć odcinków węży tłocznych 75 mm, 15 odcinków 20-metrowych węży tłocznych 150 mm, a także nasada 52 mm do napełniania zbiornika środka pianotwórczego.
Pojazd wyposażony jest w wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy Fireco CU3320 z czterema najaśnicami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.
Wejście na dach umożliwia umieszczona po prawej stronie nadwozia, składana i odchylana drabinka aluminiowa. Dach w formie podestu roboczego pokryty został specjalną antypoślizgową piaskowo-plastyczną powierzchnią. Umieszczono na nim odcinki węży oraz dwie aluminiowe skrzynie na sprzęt. Również na dachu zamontowane zostało zdalnie sterowane (z napędem elektrycznym) działko wodno-pianowe Alco typ APF 6U-DC (z wielofunkcyjną dyszą) o maksymalnej wydajności do 16 000 l/min przy ciśnieniu 16 barów. Zwarty zasięg rzutu piany można podać na odległość 90 metrów, a wody 120 metrów. Dodatkowo na działku umieszczono dwa reflektory LED, a jego sterowanie odbywa się drogą radiową z pulpitu bezprzewodowego w kabinie.
Zbiorniki: na wodę oraz na środek pianotwórczy posiadają elektroniczny wskaźnik poziomu napełniania i wykonano je z wysokiej jakości laminowanego materiału poliestrowego wzmacnianego włóknem szklanym. Ten pierwszy pozwala na przewiezienie 15 000 litrów wody i ma osiem nasad napełniania hydrantowego 75 mm z zaworami kulowymi (po cztery z każdej strony). Z kolei zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 3000 litrów.
W pojeździe zastosowano jednozakresową, odśrodkową autopompę firmy Hale RME 3000, wyposażoną w automatyczny dozownik środka pianotwórczego, która może osiągać wydajność przekraczającą 11 500 l/min przy ciśnieniu 10 barów.
Podwozie pojazdu chronione jest poprzez sterowany z kabiny system siedmiu zraszaczy, każdy o wydajności 75 l/min. Trzy z nich umieszczone są przed przednią osią skrętną, pozostałe w tylnej części podwozia.
Dopuszczalna masa całkowita MAN-a TGS 35.520 8×4 BB CH wynosi 37 000 kg, długość całkowita 9 866 mm, szerokość 2 544 mm, a wysokość (z działkiem wodno-pianowym) 3 825 mm.
Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to wiodący producent specjalistycznych samochodów ratowniczych i użytkowych. Dostarcza pojazdy dla krajowych jednostek OSP i PSP oraz innych podmiotów, w tym dla sił zbrojnych, jak również specjalistyczne samochody dla użytkowników zagranicznych w 35 krajach świata.