Po małych problemach do Państwowej Straży Pożarnej trafiły średnie samochody ratowniczo – gaśnicze z funkcją cięcia zakupione w ramach projektu KOLEJ.
Pod zabudowę posłużyło dwuosiowe podwozie Mercedes Benz Atego 1530 z napędem 4×4, automatyczną skrzynią biegów i silnikiem o mocy 220 kW.
Nadwozie wykonane w całości z materiałów kompozytowych, posiada siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony i jedną z tyłu. Dach wykonany w formie podestu roboczego.
Na wyposażeniu samochodu znajdziemy między innymi zbiornik wody o pojemności 2000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 200 litrów, system piany sprężonej SPS2400 ze zbiornikiem o pojemności 100 litrów, autopompę dwuzakresową A16/8 o wydajności 2800 litrów na minutę, szybkie natarcie, zestaw narzędzi hydraulicznych, armaturę wodno-pianową, zestaw PSP-R1, agregat prądotwórczy, węże i system gasząco tnący C-360 znajdujący się w ostatniej skrytce po lewej stronie.
Jest to pierwszy tak duży zakup samochodów z systemem Cobra w Państwowej Straży Pożarnej, do tej pory na terenie kraju mieliśmy tylko kilka takich urządzeń.
Model C-360 to urządzenie, które wytwarza wysokociśnieniowy strumień mgły wodnej zmieszany z drobnym proszkiem ciernym, przebija się przez każdy rodzaj konstrukcji umożliwiając jego penetracje. Ściana, drzwi, strop, stal, szyby kuloodporne czy płyty betonowe nie stanowią przeszkody. Po przebiciu się przez konstrukcje, rozdrobnione kropelki w postaci mgły wodnej pod ciśnieniem 250-300 bar wtryskiwane są do palącego się pomieszczenia z prędkością ok. 700 km/h.
W ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I” Komenda Wojewódzka PSP w Gdańsku reprezentując inne Komendy zakupiła osiem takich samochodów. Trafiły do Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, KP PSP Świecie, KM PSP Piotrków Trybunalski, KM PSP Kraków, KM PSP Tarnów, KM PSP Warszawa (JRG 7), KM PSP Katowice i KM PSP Gdynia (JRG 4).
Wartość zamówienia to 11 milionów 583 tys. zł co daje prawie 1 mln 448 tys. zł za jeden samochód.
Foto. Bocar