Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne wykonała na zamówienie Państwowej Straży Pożarnej ciężkie samochody ratownictwa drogowego do usuwania skutków kolizji drogowych z rotatorem.
Pod zabudowę wykorzystano podwozie Renault K520 P8X4 HEAVY.44 E6 z napędem 8×4, silnikiem o mocy 520 KM i kabiną dwuosobową. Nadwozie to klasyczna konstrukcja stalowo-aluminiowa, która posiada dziewięć skrytek sprzętowych.
Za kabiną, na ramie pomocniczej zamontowany został żuraw teleskopowy – rotator – Century 1060S firmy Boniface Miller Industries. Maksymalny udźwig przy wsuniętym ramieniu przy kącie 30 stopni wynosi 40 000 kg, natomiast przy kącie 50 stopni osiąga 50 000 kg. Ramię żurawia podczas podnoszenia może pracować pod maksymalnym kątem 60 stopni (wysunięte ramię) i podnieść ciężar o masie 54 400 kg. Dla zapewnienia stabilności żurawia podczas pracy został on wyposażony w cztery podpory.
Z tyłu pojazdu znajduje się ramię holownicze SDU4 firmy Miller Industries, jego udźwig przy złożeniu to 24 000 kg, a przy maksymalnym wysuwie 8000 kg.
Wóz został wyposażony w siedem wyciągarek: dwie główne Boniface DP50 o uciągu 22 727 kg, dwie pomocnicze Boniface DP 22 o uciągu 10 000 kg, dwie boczne Sepson Sepdurance H125S o uciągu 12 740 kg i jedną Sepson Sepdurance H300 o uciągu 30 590 kg, która znajduje się na ramie pośredniej.
Rotatory wykonano dla komend powiatowych i miejskich w Świeciu, Gdańsku, Ostródzie, Brzegu, Kielcach, Świebodzinie i we Wrocławiu. Wartość zamówienia to 25 724 958 zł brutto.
Zamówienie realizowane w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV”.
Foto. Szczęśniak PS