W przyszłym roku w Państwowej Straży Pożarnej ma zacząć funkcjonować nowy System Wspomagania Decyzji. Temat został poruszony podczas sesji Q&A z Komendantem Głównym PSP.
Temat nowego Systemu ciągnie w Państwowej Straży Pożarnej co najmniej od 2016 roku, wtedy został powołany zespół do opracowania dokumentacji przetargowej. W kolejnym roku przeprowadzono przetarg, który wygrało konsorcjum w składzie S&T Services Polska Sp. z o.o. i ABAKUS Systemy Teleinformatyczne. Wartość zawartej umowy to prawie 20 milionów złotych.
W ramach realizowanego przedsięwzięcia zmieniona zostanie architektura SWD PSP z rozproszonej na scentralizowaną, co usprawni procesy obsługi zdarzeń oraz umożliwi łatwiejszą integrację z zewnętrznymi systemami teleinformatycznymi, w tym w szczególności z systemem powiadamiania ratunkowego. Nowe SWD PSP to także platforma współpracy z jednostkami Ochotniczych Straży Pożarnych, które otrzymają nieodpłatny dostęp do modułu systemu – informowała w marcu 2018 roku Komenda Główna PSP po podpisaniu umowy z wykonawcą.
Od tamtego czasu z powodu opóźnień termin realizacji był kilkukrotnie przesuwany. Początkowo miał być gotowy w 2019 roku, później w 2020 i w połowie 2021 roku.
Na początku tego roku w Szkole Aspirantów PSP w Poznaniu ruszyły szkolenia dla trenerów z zakresu obsługi nowego Systemu Wspomagania Decyzji PSP, którzy będą szkolić użytkowników nowego systemu na terenie swoich macierzystych jednostek.
Bartkowiak: ‘Zmierzamy ku końcowi’
Podczas ostatniej sesji Q&A z Komendantem Głównym PSP gen. brygadierem Andrzej Bartkowiakiem jeden z internautów zadał pytanie o nowy System.
Komendant poinformował, że Państwowa Straż Pożarna od stycznia 2023 roku rozpocznie testowanie nowego SWD. Po testach, które potrwają kilka miesięcy System ma być wprowadzony w Państwowej Straży Pożarnej.
Przejeliśmy projekt w stanie mało zaawansowanym, wydaje się że dzisiaj zmierzamy ku końcowi – powiedział Bartkowiak.
Jeśli chodzi o dedykowany moduł przeznaczony dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnej to ma on trafić do druhów pod koniec przyszłego roku.
Zgodnie z zamówieniem będzie to ‘lekka’ aplikacja do alarmowania OSP i ustalania dostępności członków OSP na smartfony i rozwiązanie na telefony tradycyjne, aplikacja dla dowodzących (od Dowódcy Zastępu OSP/PSP w górę) na tablety znajdujące się w pojazdach i specjalny portal internetowy służący do wprowadzania/aktualizacji danych o jednostce i wprowadzania danych ze zdarzeń w których Dowódca Zastępu z OSP brał udział jako KDR.