Kompania Specjalna COO – czym jest, dysponowanie i skład

foto. KM PSP Gdańsk

W ramach Centralnego Odwodu Operacyjnego w każdym województwie funkcjonują kompanie specjalne COO.

Siły i środki Centralnego Odwodu Operacyjnego są przeznaczone do prowadzenia działań ratowniczych na obszarze całego kraju, w sytuacji, gdy skala zdarzenia przekracza możliwości sił ratowniczych województwa lub do innych zdarzeń, w których mogą być przydatne ze względu na posiadane wyposażenie i wyszkolenie strażaków.

Kompanie Specjalne przeznaczone są do ratowania osób i mienia podczas powodzi i innych poważnych zdarzeń.

Skład

Kompania specjalna COO składa się z dowództwa i sekcji specjalnych.

Sekcja typ A – sekcja ewakuacyjna. Dwie łodzie do transportu min. 6 osób z silnikiem i samochodami do ich transportu.

Sekcja typu B – sekcja pomp dużej wydajności. Dwie pompy o wydajności powyżej 6000 l/min i samochody do ich transportu wraz z zapasem węży.

Sekcja typu C – sekcja pomp małej wydajności. Składa się z dziesięciu pomp o wydajności min. 1000 l/min każda lub kontenera przeciwpowodziowego z pompami do wody zanieczyszczonej wraz z nośnikiem/przyczepą, lekkiego samochodu rozpoznawczo – ratowniczego, samochodu do transportu osób/pomp/kontenera.

Sekcja typu D – sekcja przeciwpowodziowa z zaporami. W jej skład wchodzą dwa kontenery przeciwpowodziowe w zaporami do podnoszenia korony wałów przeciwpowodziowych, lekki samochód rozpoznawczo – ratowniczy, nośnik kontenerów/przyczepy, GBA/GCBA, quad z przyczepą.

Sekcja typu E – sekcja zapasowego zasilania energetycznego. Skład to dwa agregaty przenośne/przewoźne lub zabudowane na samochodzie o mocy min. 30 kW każdy wraz z osprzętem. 

Sekcja typu F – sekcja przeciwpowodziowa z łodziami. Składa się z kontenera przeciwpowodziowego z łodziami, nośnika/przyczepy i lekkiego samochodu rozpoznawczo – ratowniczego.

Sekcja typu F – sekcja z pompą o wydajności powyżej 40 000 litrów na minutę. Poza pompą wyposażona w pojazdy do transportu jej elementów i zapasu węży.

Pluton typu H – pluton wsparcia. Jej skład to minimum 20 osób i pojazdy (zalecane busy) do przewozu ratowników wraz z ich indywidualnym wyposażeniem, minimum jeden quad z przyczepą.

Obecnie w COO plutonów typ A, B, C, E jest po 16, typ D – 12, typ F – 10. Plutonów typu H jest 16.

Kompanie Specjalne COO w Państwowej Straży Pożarnej

Dolnośląskie

Kompania Specjalna ‘ODRA’, Kompania Specjalna ‘KACZAWA’,

Kujawsko-Pomorskie

Kompania Specjalna ‘DRWĘCA’, Kompania Specjalna ‘BRDA’,

Lubelskie

Kompania Specjalna ‘WODA’, Kompania Specjalna ‘ZALEW’,

Lubuskie

Kompania Specjalna ‘GORZÓW I’, Kompania Specjalna ‘GORZÓW II’,

Łódzkie

Kompania Specjalna ‘ŁÓDŹ 1’, Kompania Specjalna ‘ŁÓDŹ 2’,

Małopolskie

Kompania Specjalna ‘KRAKUS I’, Kompania Specjalna ‘KRAKUS II’

Mazowieckie

Kompania Specjalna ‘WODA’, Kompania Specjalna ‘ZALEW’

Opolskie

Kompania Specjalna ‘BOLKO’, Kompania Specjalna ‘OCALENIE’

Podkarpackie

Kompania Specjalna ‘RZESZÓW’, Kompania Specjalna ‘RZESZÓW 1’

Podlaskie

Kompania Specjalna ‘BIAŁYSTOK’

Pomorskie

Kompania Specjalna ‘GRYF’, Kompania Specjalna ‘NEPTUN’

Śląskie

Kompania Specjalna ‘KATOWICE 1’, Kompania Specjalna ‘KATOWICE 2’

Świętokrzyskie

Kompania Specjalna ‘KIELCE 1’, Kompania Specjalna ‘KIELCE 2’

Warmińsko-Mazurskie

Kompania Specjalna ‘WARMIA’, Kompania Specjalna ‘MAZURY’

Wielkopolskie

Kompania Specjalna ‘WIELKOPOLSKA 3’, Kompania Specjalna ‘WIELKOPOLSKA 4’

Zachodniopomorskie

Kompania Specjalna ‘CHROBRY’, Kompania Specjalna ‘BATORY’

Exit mobile version