Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza nr 1 w Krakowie, najstarsza jednostka Komendy Miejskiej PSP wzbogaciła się o fabrycznie nowy samochód ratowniczo – gaśniczy.
Jest to średni samochód ratowniczo – gaśniczy z funkcją cięcia zakupiony w ramach projektu ‘Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I’ współfinansowanego ze środków unijnych. Do Państwowej Straży Pożarnej trafiło w sumie osiem takich wozów.
Samochód zabudowany został przez firmę Bocar na podwoziu Mercedes Benz Atego 1530 4×4. Posiada zbiornik wody o pojemności 2000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 200 litrów, system piany sprężonej SPS2400 ze zbiornikiem o pojemności 100 litrów i autopompę dwuzakresową A16/8 o wydajności 2800 litrów na minutę.
Na wyposażeniu znajduje się m.in. linia szybkiego natarcia, zestaw narzędzi hydraulicznych, armatura wodno-pianowa, zestaw PSP-R1, agregat prądotwórczy, węże i system gasząco tnący Cobra C-360 znajdujący się w ostatniej skrytce po lewej stronie.
Model C-360 to urządzenie, które wytwarza wysokociśnieniowy strumień mgły wodnej zmieszany z drobnym proszkiem ciernym, przebija się przez każdy rodzaj konstrukcji umożliwiając jego penetracje. Ściana, drzwi, strop, stal, szyby kuloodporne czy płyty betonowe nie stanowią przeszkody. Po przebiciu się przez konstrukcje, rozdrobnione kropelki w postaci mgły wodnej pod ciśnieniem 250-300 bar wtryskiwane są do palącego się pomieszczenia z prędkością ok. 700 km/h.
Wartość samochodu to prawie 1 mln 448 tys. złotych.
Po szkoleniach zostanie wprowadzony do podziału bojowego i zastąpi średni samochód ratowniczo – gaśniczy MAN LE 14.220 z 2003 roku.
Foto. ogn. Maciej Podymkiewicz