Tunelowa Scania od 10 lat w służbie

10 lat temu, na początku marca 2009 roku prezydent Krakowa Jacek Majchrowski oficjalnie przekazał krakowskim strażakom kluczyki do nowego ciężkiego samochodu ratowniczo – gaśniczego przeznaczonego do działań w tunelu.

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy wodno-pianowo-proszkowy został zaprojektowany i wykonany w 2008 roku przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielska-Białej. Przeznaczony jest do działań w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Jego zakup został w całości sfinansowany z budżetu Miasta Kraków. Na co dzień znajduje się w podziale bojowym Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 1.

Pod zabudowę wykorzystano dwuosiowe podwozie Scania P380CB4x2HNZ z kabiną CP19 w układzie siedzeń 1+1+1, silnikiem spełniającym normę EURO 4 o mocy 380 KM w technologii EGR, która umożliwia spełnienie norm emisyjnych bez konieczności stosowania dodatku AdBlue i skrzynią biegów Alison ‘dedykowaną’ dla straży pożarnej, to pierwsza taka skrzynia biegów w Polsce, od standardowego automatu odróżnia ją zwiększona wytrzymałość oraz charakterystyka przełożeń umożliwiająca uzyskanie maksymalnych przyspieszeń.

Nadwozie to konstrukcja klasyczna wykonana z profili zamkniętych ze stali nierdzewnej i aluminium, poszycie zewnętrzne z gładkich blach aluminiowych. Posiada dziewięć skrytek – po cztery z prawej i lewej strony i jedną z tyłu zamykaną klapą.

Scania wyposażona jest w zbiornik wody o pojemności 4500 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 450 litrów, agregat proszkowy 250 kilogramów, autopompę o wydajności 3200 litrów na minutę przy ciśnieniu 8 bar oraz dwa działka: dachowe wodno-pianowe umieszczone na dachu zabudowy o wydajności 2400 l/min i zderzakowe wodno-pianowo-proszkowe obsługiwane z kabiny o wydajności 1500 l/min i 7 kg/s proszku.

Do tego kamery na podczerwień wspomagające jazdę w zadymionej strefie, cztery reflektory sterowane z wnętrza pojazdu – po dwa z przodu i z tyłu, wysokociśnieniowy układ zmywania nawierzchni przed pojazdem z możliwością dozowania dyspergentu, układ obrony podwozia, wyciągarka o uciągu 6,8 t, agregat prądotwórczy, maszt oświetleniowy, zestaw narzędzi hydraulicznych, pilarki, armatura wodno-pianowa, aparaty ODO itp.

Foto. Grzegorz Pitek, Grzegorz Fortuna

Exit mobile version