Komendant Główny PSP zatwierdził nowe „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”.
Jak informuje Komenda Główna PSP, główne zmiany jakie zostały ujęte w obecnych Zasadach w stosunku do dokumentu z roku 2020 to:
- rozszerzenie zasad o pojazdy hybrydowe czyli kombinację napędu elektrycznego i spalinowego,
- rozszerzenie zasad o pojazdy inne niż osobowe – liczba pojazdów o napędzie elektrycznym poruszających się po drogach rośnie w dużym tempie, tym samym zwiększa się ilość pojazdów dostawczych, ciężarowych oraz autobusów o napędzie elektrycznym,
- podkreślenie ważności odpowiedniego rozpoznania i korzystania z kart ratowniczych pojazdów,
- wymienienie najnowszych rozwiązań stosowanych przez producentów, które mają ułatwić prowadzenie działań i rozpoznanie samochodu,
- określenie sytuacji oraz temperatur kwalifikujących do podjęcia decyzji o konieczności chłodzenia akumulatora, w tym również czasów oraz interwałów chłodzenia,
- zwrócenie uwagi na zagrożenie związane z wydzielaniem się gazów palnych i toksycznych podczas rozkładu termicznego akumulatora, a tym samym konieczności stosowania środków ochrony indywidualnej, czujników wielogazowych oraz konieczności podejścia do działań „z wiatrem w plecy” lub z wytworzonym strumieniem powietrza z wentylatora oddymiającego,
- zwrócenie uwagi na odpowiednie środki gaśnicze oraz sposób ich podawania,
- opisanie sposobów ewentualnego wykorzystania kontenera w celu zatopienia samochodu elektrycznego,
- podkreślenie zakazu ingerencji (cięcie, zgniatanie, otwieranie) w akumulatory, przewody i pozostały osprzęt wysokiego napięcia,
- rozszerzenie katalogu czynności i informacji niezbędnych do zawarcia podczas przekazania miejsca.
Nowe zasady zostały opracowane przez zespół zadaniowy, który został powołany przez Komendanta Głównego PSP.
Od 2020 roku Państwowa Straż Pożarna odnotowała 64 pożary samochodów elektrycznych i hybrydowych. Większość ze zdarzeń dotyczyła samochodów hybrydowych.