Jednym z trzech projektów, które zamierza kontynuować Państwowa Straż Pożarna jest projekt DROGI.
Projekt DROGI, czyli Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach realizowany był przez Państwową Straż Pożarną w pięciu etapach. Poprzedni pozwoliła na zakup pojazdów i sprzętu o wartości ponad 342 milionów złotych.
W szóstym etapie zaplanowano zakup 219 jednostek sprzętowych za ponad 530 milionów złotych.
Na liście znalazły się następujące pojazdy i sprzęt:
46 średnich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego, z czego dla województw: dolnośląskiego – 6 szt., kujawsko-pomorskiego – 2, lubelskiego – 3, małopolskiego – 3, mazowieckiego (+Warszawa) – 7, opolskiego – 1, podkarpackiego – 1, podlaskiego – 2, pomorskiego – 5, śląskiego -9, świętokrzyskiego – 1, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego – po 2.
11 średnich samochodów ratowniczo – gaśniczych z systemem piany sprężonej. Dla województwa kujawsko-pomorskiego – 2 szt., wielkopolskiego – 4, lubelskiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego i zachodniopomorskiego – po 1.
6 średnich samochodów ratowniczo – gaśniczych z funkcją cięcia. Dwa pojazdy dla województwa wielkopolskiego i po jednym dla województw: dolnośląskiego, małopolskiego i zachodniopomorskiego oraz Warszawy lub jednej z okolicznych komend.
29 ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego w standardzie podstawowym. Po jednym dla województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego, po dwa dla lubelskiego, małopolskiego, śląskiego, po trzy dwa województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, sześć dla województwa mazowieckiego (+Warszawa). Jeden dla szkoły pożarniczej (SA PSP Krk lub CS PSP lub SP PSP).
16 ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego w standardzie pierwszowyjazdowym. Pięć dla województwa śląskiego, trzy dla województwa dolnośląskiego, po jednym dla lubelskiego, lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
17 ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych typu min. GCBA 7/40 dla województw: mazowieckiego – 3, dolnośląskiego, lubelskiego, łódzkiego, wielkopolskiego – po 2, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego – 1 i dla Akademii Pożarniczej.
14 średnich samochodów ratownictwa technicznego z żurawiem, w tym dla województw dolnośląskiego, lubuskiego, małopolskiego, pomorskiego po 2 sztuki, po jednym dla kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego, wielkopolskiego.
9 ciężkich samochodów ratownictwa technicznego z żurawiem. Po jednym dla województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego i Akademii Pożarniczej, dwa dla województwa warmińsko-mazurskiego.
4 ciężkie samochody ratownictwa technicznego z rotatorem zasilą SGRT z województw małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i CS PSP Częstochowa.
8 ciężkich samochodów ratownictwa chemicznego dla SGRChem-Eko z województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego i zachodniopomorskiego (2 szt.)
4 samochody rozpoznania chemicznego dla SGRChem-Eko poziomu B z województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i Warszawy.
4 samochody do dekontaminacji dla grup z dolnośląskiego, lubelskiego, małopolskiego i pomorskiego.
4 lekkie samochody rozpoznawczo – ratownicze 4×4 dla SGRChem-Eko z Warszawy, Podkarpacia, Śląska i Wielkopolski.
Projekt zakłada również zakup trenażerów.
9 trenażerów do realizacji szkoleń z ratownictwa chemicznego w zakresie awaryjnego opróżniania cystern.
20 ekotransporterów ze sprzętem do realizacji szkoleń specjalistycznych w zakresie podstawowym.
15 hydraulicznych systemów do pozoracji uszkodzeń samochodów osobowych w wypadkach komunikacyjnych.
3 symulatory z zakresu doskonalenia techniki jazdy pojazdem pożarniczym.
Opracowanie: REMIZA.PL