45 lat temu Zakład Budowy Maszyn ‘Osiny’ i Katowickie Zakłady Wyrobów Metalowych rozpoczęły produkcję seryjną średnich samochodów proszkowych GPr-1500.
Prototyp samochodu został zaprezentowany w 1972 roku na zakończenie Krajowych Zawodów Sportowo- Pożarniczych w Krakowie.
Pod jego zabudowę posłużyło dwuosiowe podwozie Star A29 4×2 z sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S47A o mocy 105 KM, 6-biegową skrzynią biegów i kabiną typu 642 przeznaczoną do przewozu dwóch strażaków.
Nadwozie zostało wykonane w układzie skrytek 2+2. W centralnym miejscu umieszczone zostały dwa zbiorniki na proszek o pojemności 750 kilogramów każdy.
Pojazd wyposażony był między innymi w dwie 30-metrowe linie szybkiego natarcia z pistoletami proszkowymi o wydajności 5 kilogramów na sekundę i zasięgu rzutu 14 m, cztery butle z azotem, prądownice, aparaty oddechowe z zapasowymi butlami, ubrania żaroodporne i gaśnice proszkowe.
W 1980 roku samochody zostały lekko zmodernizowane. Zamontowane zostało działko proszkowe o wydajności 20 kg/s i obniżono zabudowę co wpłynęło pozytywnie na położenie środka ciężkości.
Foto. Grzegorz Fortuna, tekst na podstawie PRL998.pl