W ramach współpracy polsko-gruzińskiej Państwowa Straż Pożarna przekazała tamtejszym strażakom wysłużone samochody ratownictwa technicznego.
Gruzińskim strażakom przekazano trzy samochody ratownictwa technicznego.
Był to ponad 30-letni ciężki samochód ratownictwa technicznego Renault CBH 385/Jige-Lohr, jeden z dwóch najstarszych tego typu samochodów w Państwowej Straży Pożarnej. Wyposażony jest w żuraw hydrauliczny HIAB o udźwigu 6 ton przy wysuwie ramienia 2 m i 1,5 t przy wysuwie 8,2 m, ramię holownicze o udźwigu 21 ton oraz dwie wyciągarki hydrauliczne: główną o uciągu ponad 20 ton i pomocniczą o udźwigu ponad 9 ton. W trakcie swojej służby znajdował się na wyposażeniu najpierw warszawskiej, a później białostockiej straży pożarnej, ostatnie lata stacjonował w Jednostce Ratowniczo – Gaśniczej w Grajewie.
I dwa ciężkie samochody ratownictwa technicznego Volvo FL10/EuroKran z jednostek ratowniczo – gaśniczych w Żninie i Ostródzie.
Każdy posiada żuraw hydrauliczny o udźwigu ponad 3 ton przy wysuwie ponad 8 metrów, ramię holownicze o udźwigu 30 ton i wyciągarki: główną i pomocniczą o uciągu odpowiednio ponad 20 i 23 ton.
Jednostka w Żninie za Volvo otrzymała ciężki samochód Scania G480 z JRG Świecie, a jednostka w Ostródzie obecnie dysponuje ciężkim samochodem Renault z rotatorem.
W maju dla strażaków z Gruzji przeprowadzone zostało szkolenie z obsługi powyższych pojazdów.
Zgodnie z normami eksploatacyjnymi w Państwowej Straży Pożarnej ciężkie samochody ratownictwa technicznego mogą być użytkowane minimum 20 lat.
Foto. Rafał Podlasiński