Ponad osiem lat, tyle już trwa serial pod tytułem ‘Nowy System Wspomagania Decyzji dla Państwowej Straży Pożarnej’ i końca nie widać.
Naszym stałym i nowym czytelnikom przypominamy, ponad osiem lat temu w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej zapadła decyzja o budowie od podstaw nowego Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej. Dla tych, którzy nie wiedzą SWD PSP to system teleinformatyczny dzięki któremu dyżurni stanowisk kierowania PSP otrzymują zgłoszenia z centrów powiadamiania ratunkowego, alarmują i dysponują jednostki do zdarzeń, prowadzą różnego rodzaju ewidencje i sporządzają dokumentacje. To tak w wielkim skrócie.
Prace rozpoczęto od powołania zespołu do opracowania niezbędnych wymagań, później ogłoszono przetarg i wybrano wykonawcę, czyli konsorcjum w składzie S&T Services Polska Sp. z o.o. i ABAKUS Systemy Teleinformatyczne, które miało za prawie 20 milionów wykonać kompleksowy System.
System początkowo miał być gotowy w 2019 roku, później przyszła pandemia COVID-19 i inne problemy. Termin zakończenia prac i odbiory były już wielokrotnie przekładany. W międzyczasie udało się przeszkolić grupę trenerów z zakresu obsługi, którzy mają szkolić użytkowników w swoich macierzystych jednostkach. Poprzedni Komendant Główny PSP zapowiedział również testy systemu w wybranych komendach, miały ruszyć na początku tego roku. Czy ruszyły? Nie wiadomo.
Zapytaliśmy w Komendzie Głównej PSP na jakim etapie są prace nad nowym SWD PSP.
W związku z ustawicznie zmieniającymi się wymaganiami użytkownika końcowego oraz postępem technologicznym w zakresie tworzenia systemów klasy SWD nastąpiła zmiana koncepcji budowy systemu. Aktualnie prowadzone są prace związane ze znalezieniem optymalnego podejścia do wdrożenia rozwiązania informatycznego wykorzystującego najnowsze technologie i umożliwiającego łatwe dostosowywanie systemu do zmiennych w czasie warunków otoczenia biznesowego – przekazała nam Komenda Główna PSP.
Ważnym elementem nowego systemu ma być moduł dedykowany jednostkom OSP. Ma to być ‘lekka’ aplikacja do alarmowania OSP i ustalania dostępności członków OSP na smartfony i rozwiązanie na telefony tradycyjne, aplikacja dla dowodzących (od Dowódcy Zastępu OSP/PSP w górę) na tablety znajdujące się w pojazdach i specjalny portal internetowy służący do wprowadzania/aktualizacji danych o jednostce i wprowadzania danych ze zdarzeń, w których Dowódca Zastępu z OSP brał udział jako KDR.
Moduł dla OSP może być gotowy w okolicach 2026 roku.