Informowaliśmy już o dostarczeniu na zamówienie 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie siedmiu średnich i trzech ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które wyprodukowała firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. z Bielska-Białej. Do 3. RBLog bielski producent przekazał również partię ośmiu ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych (wodno-pianowo-proszkowo-śniegowych), które trafiły na wyposażenie Wojskowych Straży Pożarnych.
Pod zabudowę każdego z pojazdów wykorzystano 3-osiowe podwozia Scanii P450B6X6HZ XT (6×6). Jednostką napędową jest sześciocylindrowy, wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem o pojemności 13 litrów, osiągający maksymalną moc 331 kW (450 KM). Silnik spełnia normę Euro 6e przez zastosowanie układu SCR, wykorzystującego płyn AdBlue. Jego moc jest przenoszona za pomocą zautomatyzowanej skrzyni biegów GRS 905. Samochód posiada krótką, jednomodułową, trzyosobową kabinę w układzie (1+1+1).
Zabudowa pożarnicza pojazdu składa się z trzech modułów: sprzętowego, ze zbiornikami na środki gaśnicze oraz modułu pompowo-sprzętowego. Szkielet poszczególnych modułów nadwozia pożarniczego wykonany został ze spawanych profili aluminiowych, natomiast pokrycie zewnętrze i wewnętrzne z blach aluminiowych. W nadwoziu znajduje się pięć skrytek – po dwie z każdej strony oraz jedna z tyłu, które zamykane są żaluzjami aluminiowymi.
Zbiorniki na środki gaśnicze wykonane zostały z materiałów kompozytowych i mają pojemność: 8045 litrów na wodę oraz 810 litrów na środek pianotwórczy. Dodatkowym uzupełnieniem środków gaśniczych jest agregat proszkowy AP 180 o pojemności 180 kg proszku, a także agregat śniegowy z butlami (2×30 kg) z 60 kg dwutlenku węgla (CO2).
W tylnej części zabudowy znajduje się przedział pompowo-sprzętowy. Zamontowano w nim dwustopniową autopompę pożarniczą Godiva P2A 6010 o wydajności 6150 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 447 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Układ wodno-pianowy posiada automatyczny dozownik środka pianotwórczego, zapewniający uzyskiwanie stężeń 1% lub 6%. Ponadto na wyposażeniu znajduje się zwijadło z napędem elektrycznym, z linią szybkiego natarcia, posiadające wąż wysokociśnieniowy o długości 65 metrów, zakończony prądownicą o wydajności 150 l/min.
Z przodu kabiny zamontowane zostało zderzakowe działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min, natomiast na dachu znajduje się główne działko wodno-pianowo-proszkowe, którego wydajność to 2400 l/min lub 10 kg/s proszku. Sterowanie działkami odbywa się za pomocą joysticków umieszczonych w kabinie kierowcy.
Dodatkowym wyposażeniem samochodu jest pneumatyczny maszt oświetleniowy sterowany pilotem przewodowym z sześcioma reflektorami LED, każdy o mocy 180 W. Z przodu pojazdu zamontowano wyciągarkę elektryczną o sile uciągu 8165 kg i linie o długości 30 metrów.
Zgodnie z życzeniem zamawiającego, każdy z samochodów został wyposażony w inklinometr (wskaźnik przechyłu). Urządzenie to służy do pomiaru kątów nachylenia lub pochylenia.
Pojazdy zostały zaprojektowane z myślą o długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych materiałów i rozwiązań technologicznych firma SZCZĘŚNIAK PS gwarantuje niezawodność swoich produktów, które są przygotowane do pracy w najtrudniejszych warunkach.
Wieloletnia współpraca przedsiębiorstwa z Wojskową Ochroną Przeciwpożarową przekłada się na wzrost bezpieczeństwa i skuteczności działań tej formacji. Dzięki dostarczanym przez firmę pojazdom jednostki WOP będą mogły działać efektywnie i niezawodnie, niezależnie od wyzwań, jakie napotykają.
Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to wiodący producent specjalistycznych pojazdów ratowniczych i użytkowych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i zaangażowaniu w dostarczanie najwyższej jakości produktów, przedsiębiorstwo zdobyło uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą.