Ciężki samochód ratowniczo gaśniczy na podwoziu SCANIA P370 4×2 to ostatni wyrób firmy Szczęśniak przeznaczony dla straży pożarnej w Szwecji i jeden z dwóch pojazdów, który w najbliższym czasie trafi na Gotlandię, czyli największą wyspę Bałtyku.
Do projektu wykorzystano podwozie Scania P 370 B4x2NB. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności 12,7 dm3 i mocy 370 KM. Napęd na oś tylną przekazywany jest poprzez 6-stopniową, w pełni automatyczną skrzynię biegów Allison. Do przewozu pięcioosobowej załogi służy kabina CP 31L. Pneumatyczne zawieszenie, aluminiowe felgi, dodatkowy system ogrzewania w kabinie czy kabina załogowa wyposażona w boczne poduszki powietrzne do standard dla pojazdów skandynawskich.
Rama pomocnicza, obniżona w tylnej części dla lepszej ergonomii, oraz całkowicie aluminiowa zabudowa zapewniają bezproblemową eksploatację w skrajnych skandynawskich warunkach klimatycznych. Zabudowa posiada osiem skrytek sprzętowych – po trzy z każdego boku oraz dwie z tyłu. Całość wyposażona jest w centralny zamek sprężony z zamkiem podwozia.
Centralnie na pojeździe zlokalizowany jest zbiornik środków gaśniczych o pojemności 5000 litrów wyposażony w dodatkową izolację. Zbiornik w kształcie litery „T” zapewnia niskie położenie środka ciężkości pojazdu. W przeciwieństwie do pojazdów krajowych pojazd ten posiada autopompę jednostopniową zlokalizowaną w przedniej części pod kabiną. Autopompa jednostopniowa o wydajności 3000 litrów posiada korpus z brązu oraz dodatkowy płaszcz wodny, umożliwiający pracę w niskich temperaturach. Zwijadło oraz nasady tłoczne i ssawne zlokalizowane są natomiast w tylnej części zabudowy, a samo sterowanie układem odbywa się za pomocą panelu sterowania zlokalizowanego w bocznej skrytce.
W tylnej części zabudowy umiejscowione są dwie skrytki zamykane klapami. Od strony kierowcy znajduje się kącik sanitarny wyposażony w kran z wodą (z funkcją grzewczą), mydło czy płyn dezynfekcyjny. Od strony dowódcy zaś zlokalizowany jest panel sterowania wyposażony w dwa 7” wyświetlacze firmy Murphy.
Dach pojazdu zabudowanego przez SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne na podwoziu Scania nie jest użytkowy, lecz zgodnie z wymaganiami – zautomatyzowany. Przewożone są tam dwie drabiny aluminiowe oraz skrzynia do przewożenia sprzętu. Dla łatwego i bezpiecznego korzystania
z przewożonego na dachu wyposażenia zamontowano trzy elektrycznie sterowane prowadnice. Umożliwiają one dostęp do drabin i wyposażenia z poziomu gruntu.
W przedniej części dachu zabudowy zamontowano rozwijany elektrycznie znak ostrzegawczy wyposażony w dodatkowe oświetlenie. Pojazd wyposażony jest w elektryczną wyciągarkę przednią WARN M15000 o sile uciągu 66 kN wyposażony w osłonę kompozytową. Na przedniej atrapie zlokalizowane są lampy dalekosiężne o maksymalnej mocy 6200 lm. Pojazd posiada ponadto 24 punkty świetlne w technologii LED zapewniająca doskonałą widoczność po zmroku. Uzupełnieniem są zewnętrzne wskaźniki poziomu cieczy w zbiornikach zlokalizowane w wzdłuż zabudowy.
Pod zabudową w przedniej części znajdują się wysuwane szuflady przeznaczone na sorbent, łańcuchy śniegowe czy mokre węże. W otwartej skrytce pod zwisem tylnym umieszczone są mostki przejazdowe chroniące węże podczas akcji gaśniczej oraz ograniczające prędkość ruchu pojazdów. Za kabiną zlokalizowane są wysuwane pionowe szuflady przeznaczone na namioty rozstawione oraz sprzęt do posprzątania miejsca wypadku. Skrytki są wyposażone w dodatkowe ogrzewanie oraz perforowane poszycie wewnętrzne, umożliwiające swobodną dyslokację wyposażenia przez użytkownika.
Prezentowany pojazd trafi niedługo do jednej z jednostek straży pożarnej (Räddningstjänsten Gotland) na należącej do Szwecji wyspie – Gotlandii.
Materiał: Szczęśniak Pojazdy Specjalne