Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne zaprojektowała i wykonała dla Zakładowej Straży Pożarnej PKN Orlen ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy.

Pod zabudowę wykorzystano czteroosiowe podwozie Scania P450 B8x4NZ z silnikiem o mocy 450 KM spełniającym normę EURO 6. Zautomatyzowana skrzynia biegów Opticruise z trzema trybami pracy przenosi napęd na dwie tylne osie. Kierowca ma możliwość sterowania skrzynią biegów za pomocą manetki umieszczonej bezpośrednio przy kierownicy.

Do przewozu strażaków służy kabina CP17L trzyosobowa.

Nadwozie pożarnicze to konstrukcja modułowa pokryta blachą aluminiową zewnętrznie lakierowaną, wewnętrznie anodowaną. Posiada skrytki sprzętowe w układzie 3+3+1. Dach pojazdu w formie podestu roboczego umożliwia przewożenie pozostałego wyposażenia w postaci np. węży ssawnych.

Wóz wyróżnia wysięgnik teleskopowy Snozzle firmy Oshkosh sterowany za pomocą pilota bezprzewodowego o wysokości wysuwu do 20 metrów. Zakończony jest działkiem wodno-pianowo-proszkowym o wydajności 6000 litrów na minutę z niezależnym oświetleniem pola pracy w technologii LED oraz kamerą, pozwalającą na podgląd za pomocą wyświetlaczy w przedziale autopompy i kabiną kierowcy. Suchy pion zamocowany na wysięgniku pozwala na podanie proszku gaśniczego przy pomocy zewnętrznej instalacji.

Na dachu zabudowy, pod wysięgnikiem umieszczono drugie działko wodno-pianowe o wydajności 6000 litrów na minutę. Można nim sterować z kabiny za pomocą joystick’a lub bezprzewodowego kontrolera.

Samochód posiada dwa zbiorniki na środki gaśnicze. Większy – o pojemności 7000 litrów – przystosowany do przewozu środka pianotwórczego. Drugi przeznaczony na wodę ma 6000 litrów. Z tyłu umieszczona jest autopompa Godiva GV 10000, jej nominalna wydajność to 10 000 litrów na minutę.

Zakładowa Straż Pożarna PKN Orlen w Płocku do jedna z pięciu tego typu jednostek, które funkcjonują w Krajowym Systemie Ratowniczo – Gaśniczym.

Za materiały dziękujemy firmie Szczęśniak. 

o autorze

Redakcja/Łukasz