Od kilku tygodni na poligonie Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu znajduje się nowy trenażer do prowadzenia akcji ratowniczych podczas katastrofy kolejowej.

Dostawa, montaż i uruchomienie trenażera do prowadzenia akcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej wykonano w związku z realizacją projektu pod nazwą „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I”

W skład trenażera wchodzą następujące elementy:

Trenażer elektrycznego kolejowego zestawu trakcyjnego – zbudowany na bazie elektrycznego kolejowego zestawu trakcyjnego przystosowany do ćwiczeń podczas katastrof kolejowych. Trenażer składa się z dwóch modułów (części). Każdy moduł posiada przestrzeń pasażerską i przedział maszynisty. Moduł I to fragment EZT przewrócony na bok, a moduł II to z kolei fragment EZT ustawiony na torowisku.

Trenażer cysterny kolejowej – zbudowany na bazie wagonu – cysterny do przewozu produktów naftowych przystosowany do prowadzenia ćwiczeń podczas katastrof kolejowych z udziałem substancji niebezpiecznych.

Trenażer samochodu osobowego – wyposażony w instalację gazową do ćwiczeń w zwalczaniu pożarów pojazdów mechanicznych. Umożliwia również jego wielokrotne wykorzystanie do ćwiczeń z zakresu doskonalenia technik uwalniania osób poszkodowanych w kolizjach na przejazdach kolejowych.

Trenażer samochodu ciężarowego – umożliwia wielokrotne jego wykorzystanie do ćwiczeń z zakresu ratownictwa technicznego podczas kolizji z udziałem pojazdów szynowych. Kabina trenażera zapewnia możliwość prowadzenia ćwiczeń w zakresie dotarcia do poszkodowanych i ich ewakuacji poprzez stabilizację kabiny, usuwanie szyby przedniej, usuwanie drzwi, cięcie słupków „A”, zgniatanie i przecinanie progów, odchylanie przedniej części kabiny. Część transportowa trenażera składa się z części załadunkowej i cysterny. Zapewnia możliwość prowadzenia ćwiczeń z zakresu uszczelniania wycieków z uszkodzonego zbiornika cysterny, przepompowywania substancji niebezpiecznych z cysterny, zabezpieczania ładunku, przeładunku beczek lub palety przy pomocy dźwigu lub wózka widłowego.

Wyposażenie trenażera obejmujące:

zestaw narzędzi hydraulicznych,
diodowo-akumulatorowy zestaw przenośny do oświetlania terenu akcji na maszcie,
zestaw do stabilizacji – podpory mechaniczne do stabilizacji pojazdów wielkogabarytowych,
zestaw klinów do stabilizacji,
piła tarczowa akumulatorowa,
zestaw lewarów kolejowych,
zestaw ściągacz łańcuchowy do stabilizacji pojazdów wielkogabarytowych,
zestaw systemu szybkiej stabilizacji pojazdów,
zestaw podręcznego sprzętu burzącego,
podręczne narzędzie do podważania i cięcia elementów metalowych o różnych  końcówkach,
zestaw podpór stabilizacyjnych z gwintem wewnętrznym, wysuwanym mechanicznie,
zestaw narzędzi pneumatycznych do cięcia,
podest ratowniczy,
miernik wielogazowy z pompką i osprzętem,
zestaw manekinów ratowniczych obejmujący w sumie 15 manekinów i zestaw symulacyjny ran),
kontenery do przechowywania sprzętu.

Całkowita wartość projektu obejmująca dostawę, montaż i uruchomienie trenażera wyniosła 4.177.080,00 zł brutto.

Przed realizacją projektu za 950 tysięcy złotych zbudowano dwutorową linię kolejową o długości 98 m, peron kolejowy o długości 20 m wraz z pochylniami, cztery słupy sieci trakcyjnej wraz z siecią trakcyjną bez napięcia, z wywieszoną atrapą drutów jezdnych i lin nośnych.

Jest to jedyny taki trenażer w kraju.

Foto. SA PSP Poznań

o autorze

Redakcja/Łukasz