Państwowa Straż Pożarna zrealizowała projekt ‘Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I’. Ostatnie samochody trafiły do odbiorców w maju.

Projekt KOLEJ, czyli ‘Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I’ został umieszczony 10 lutego 2016 r. w wykazie projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. W kolejnych miesiącach podpisano pre-umowę, zatwierdzono rozdzielniki sprzętu, opracowano dokumentacje przetargowe i złożono dokumentację aplikacyjną w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Po pozytywnej ocenie 20 grudnia 2016 roku Leszek Suski, Komendant Główny PSP podpisał z CUPT umowę na dofinansowanie projektu.

Postępowania przetargowe i dostawy realizowane były w latach 2017-2019. Do Państwowej Straży Pożarnej trafiły 193 samochody ratowniczo – gaśnicze i specjalne, trzynaście kontenerów, zestawy ratownictwa technicznego i trenażer. Ich łączna wartość to 202 750 000 zł, z czego 172 337 500 zł to dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Samochody

Szesnaście mikrobusów Ford Transit Custom przystosowanych do przewozu 9 osób, zostały dostarczone przez firmę Frank-Cars.

Odbiorcy: Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Szkoła Aspirantów PSP w Krakowie, KP PSP Góra, KP PSP Łuków, KP PSP Opole Lubelskie, KM PSP Warszawa, KP PSP Gostynin, KP PSP Mława, KP PSP Nowy Dwór Mazowiecki, KP PSP Strzelce Opolskie, KP PSP Namysłów, KP PSP Krapkowice, KP PSP Grajewo, KP PSP Wysokie Mazowieckie, KM PSP Szczecin, KP PSP Białogard.

Osiemnaście samochodów kwatermistrzowskich Peugeot Boxer 4×2 dostarczonych przez firmę Antoniak Auto. Przystosowane są do przewozu trzech osób i posiadają przestrzeń ładunkową o ładowności 1550 kilogramów.

Odbiorcy: Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Szkoła Aspirantów PSP w Krakowie, KP PSP Lubań, KP PSP Golub – Dobrzyń, KP PSP Sępólno Krajeńskie, KP PSP Tuchola, KP PSP Parczew, KP PSP Włodawa, KP PSP Łowicz, KP PSP Legionowo, KM PSP Siedlce, KP PSP Nisko, KP PSP Ustrzyki Dolne, KM PSP Białystok, KW PSP Białystok, KW PSP Olsztyn, KP PSP Drawsko Pomorskie, KP PSP Sławno.

Dziesięć autobusów Iveco Crossway. Posiadają 55 miejsc siedzących.

Trafiły do Szkoły Głównej Służby Pożarniczej (2 szt.), Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu (2 szt.), Szkoły Aspirantów PSP w Krakowie, Centralnej Szkoły PSP w Częstochowie, Szkoły Podoficerskiej PSP w Bydgoszczy, Komendy Miejskiej PSP w Jastrzębiu – Zdroju, Komendy Wojewódzkiej PSP w Warszawie i Komendy Wojewódzkiej PSP w Szczecinie.

Trzynaście nośników kontenerów Iveco Trakker 8×8 zabudowanych przez firmę Zamet.

Odbiorcy: KM PSP Koszalin, KM PSP Lublin, KM PSP Zamość, KM PSP Tarnów, KM PSP Katowice, KM PSP Toruń, KP PSP Golub-Dobrzyń, Szkoła Główna Służby Pożarniczej (5 szt.)

Dwadzieścia osiem średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych kategorii terenowej do gaszenia pożarów w trudno dostępnym terenie Iveco Eurocargo zabudowanych przez firmę Szczęśniak. Wyposażone są w zbiornik wody o pojemności 2500 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 250 litrów, system piany sprężonej i autopompę Godiva PC2A 2010 o wydajności 1600 litrów na minutę przy ciśnieniu 8 bar i 250 litrów przy ciśnieniu 40 bar.

Odbiorcy: KP PSP Bolesławiec, KP PSP Gryfino, KP PSP Tuchola, KP PSP Piła, KM PSP Białystok, KP PSP Kolno, KM PSP Zamość, KM PSP Łuków, KM PSP Lublin, KP PSP Pszczyna, KP PSP Lubliniec, KP PSP Zawiercie, KP PSP Racibórz, KM PSP Krosno Odrzańskie, KP PSP Mielec, KP PSP Dębica, KP PSP Sokołów Podlaski, KP PSP Wołomin, KM PSP Warszawa, KM PSP Ostrołęka, KP PSP Szydłowiec, KP PSP Radomsko, KP PSP Pajęczno, KP PSP Zgierz, KP PSP Skarżysko Kamienna, KP PSP Sandomierz, KP PSP Chrzanów, KP PSP Olkusz.

W 2018 roku w ramach oszczędności wygenerowanych w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych dokupiono trzynaście identycznych samochodów. W maju 2019 roku trafiły do: Komend Powiatowych i Miejskich Państwowej Straży Pożarnej w Zgorzelcu, Bydgoszczy, Parczewie, Gorzowie Wielkopolskim, Nowym Targu, Łosicach, Opolu, Tarnobrzegu, Suwałkach, Bytowie, Starogardzie Gdańskim, Szczytnie i we Włoszczowie.

Siedem ciężkich samochodów ratownictwa technicznego Scania P450 zabudowanych przez firmę Szczęśniak.

Odbiorcy: KP PSP Chrzanów, KP PSP Brzeg, KP PSP Piła, KM PSP Białystok, KM PSP Gdańsk, KM PSP Jastrzębie-Zdrój, KM PSP Bielsko-Biała.

Dwa samochody specjalne z żurawiem zabudowane przez firmę WISS na podwoziu Scania.

Odbiorcy: KM PSP Lublin, KM PSP Wrocław

Foto. KM PSP Lublin

Dwadzieścia sześć średnich samochodów ratownictwa technicznego Scania P370 zabudowanych przez firmę Szczęśniak.

Odbiorcy: KM PSP Legnica 361[D]43, KP PSP Kłodzko 461[D]43, KM PSP Jelenia Góra 341[D]43, KP PSP Oleśnica 512[D]43, KP PSP Lipno 471[C]40, KM PSP Grudziądz 441[C]40, KM PSP Biała Podlaska 341[L]43, KM PSP Zamość 381[L]44, KM PSP Tarnów 362[K]44, KP PSP Brzesko 411[K]45, KM PSP Kraków 306[K]44, KM PSP Przemyśl 361[R]43, KP PSP Sanok 541[R]43, KM PSP Gdynia 432[G]43, KM PSP Słupsk 341[G]43, KP PSP Żywiec 701[S]43, KM PSP Bytom 411[S]44, KM PSP Chorzów 421[S]43, KM PSP Rybnik 581[S]43, KP PSP Zawiercie 681[S]44, KM PSP Gliwice 454[S]43, KP PSP Jędrzejów 411[T]43, KP PSP Ełk 431[N]43, KP PSP Nowy Tomyśl 511[P]43, KP PSP Ostrów Wielkopolski 531[P]43, KM PSP Ostrołęka 341[M]41.

Piętnaście średnich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego na podwoziu MB Atego 1630 z zabudową firmy Bocar. Na wyposażeniu znajduje się między innymi zbiornik wody o pojemności 2500 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 250 litrów, autopompa A 16/8-2,5/40 o wydajności 1600 l/min.

Odbiorcy: KM PSP Legnica, KP PSP Lipno, KP PSP Łódź-Wschód, KM PSP Siedlce, KP PSP Grójec, KP PSP Brzeg, KP PSP Ostrów Mazowiecka, KM PSP Suwałki, KM PSP Białystok, KM PSP Gdańsk, KP PSP Tarnowskie Góry, KP PSP Nidzica, KM PSP Poznań, KM PSP Szczecin, KP PSP Stargard.

Osiem ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego na podwoziu Scania P450 zabudowane przez firmę Szczęśniak. Posiadają zbiornik wody o pojemności 5000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 500 litrów, autopompę Godiva P2A 3010 o wydajności 3200 litrów na minutę przy ciśnieniu 8 bar i 300 litrów na minutę przy ciśnieniu 40 bar, działko wodno-pianowe Pamet 8/16/24/32.

Odbiorcy: KM PSP Wrocław, KP PSP Inowrocław, KP PSP Ryki, KM PSP Chełm, KP PSP Stalowa Wola, KM PSP Tarnobrzeg, KP PSP Tczew, KP PSP Iława.

Dwadzieścia jeden lekkich samochodów rozpoznawczo – ratowniczych Isuzu D-Max z zabudową firmy Marvel.

Trafiły do KW PSP Gorzów Wielkopolski (220[F]90), KW PSP Toruń (220[C]90), KW PSP Lublin (220[L]91), KW PSP Szczecin (220[Z]90), KM PSP Wrocław (330[D]90), KM PSP Jelenia Góra (342[D]90), KP PSP Strzelin (541[D]90), KP PSP Lubin (481[D]90) KP PSP Tuchola (541[C]91), KP PSP Rawa Mazowiecka (521[E]90), KM PSP Siedlce (382[M]91), KP PSP Sochaczew (631[M]90), KM PSP Warszawa (308[W]91), KM PSP Białystok (301[B]94, 302[B]94), KP PSP Sokółka (481[B]94), KP PSP Augustów (401[B]91), KM PSP Sosnowiec (612[S]91), KP PSP Cieszyn (433[S]90), KP PSP Mikołów (511[S]90) i Szkoły Głównej Służby Pożarniczej (251[W]90).

Osiem średnich samochodów ratowniczo – gaśniczych z funkcją cięcia MB Atego 1530/Bocar. Na wyposażeniu samochodu znajdziemy między innymi zbiornik wody o pojemności 2000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 200 litrów, system piany sprężonej SPS2400 ze zbiornikiem o pojemności 100 litrów, autopompę dwuzakresową A16/8 o wydajności 2800 litrów na minutę i system gasząco tnący Cut Lanca C-360.

Odbiorca: Szkoła Główna Służby Pożarniczej, KP PSP Świecie, KM PSP Piotrków Trybunalski, KM PSP Kraków, KM PSP Tarnów, KM PSP Warszawa (JRG 7), KM PSP Katowice, KM PSP Gdynia (JRG 4).

Osiem średnich samochodów ratowniczo – gaśniczych z modułem proszkowym Volvo FL280/Bocar. Wyposażone m.in. w zbiornik wody o pojemności 3000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 300 litrów, agregat proszkowy Total o pojemności 250 kg proszku gaśniczego ABC wraz z linią szybkiego natarcia, system piany sprężonej Bocar SPS 2400, autopompa o wydajności prawie 3000 litrów na minutę i zestaw narzędzi hydraulicznych LUKAS.

Odbiorcy: KP PSP Żary (JRG Lubsko) 452[F]21, KM PSP Nowy Sącz (JRG 1) 341[K]22, KP PSP Brzesko 411[K]22, KP PSP Olkusz 501[K]22, KP PSP Wadowice 551[K]21, KM PSP Bytom 411[S]23, KM PSP Przemyśl 361[R]23 i KP PSP Inowrocław (JRG 2) 462[C]22.

Kontenery

Jeden kontener proszkowy wyprodukowany przez firmę Szczęśniak, posiada m.in. zbiornik na proszek o pojemności 3000 kilogramów i dwie linie proszkowe. Trafił do Komendy Miejskiej PSP w Toruniu.

Sześć kontenerów sanitarnych wyprodukowanych przez firmę Arkom. Wnętrze zostało podzielone na trzy przedziały: umywalni, toalet, i techniczny.

Odbiorcy: Szkoła Główna Służby Pożarniczej (3 szt.), KP PSP Zgorzelec, KM PSP Łódź, KM PSP Katowice.

Sześć kontenerów ze środkiem pianotwórczym dostarczonych przez firmę WISS. Każdy kontener posiada zbiornik o pojemności 11 tysięcy litrów i jest wyposażony w sprzęt zgody ze standardem KG PSP.

Trafiły do Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, Komend Miejskich PSP w Legnicy, Gorzowie Wielkopolskim, Piotrkowie Trybunalskim, Radomiu i Komendy Powiatowej PSP w Sieradzu.

Dwadzieścia dwie przyczepy do transportu kontenerów.

Odbiorcy: Szkoła Główna Służby Pożarniczej (4 szt), Szkoła Podoficerska PSP w Bydgoszczy, KM PSP Legnica, KP PSP Nakło n/Notecią, KM PSP Toruń, KP PSP Golub – Dobrzyń, KM PSP Lublin, KM PSP Krosno Odrzańskie, KM PSP Łódź, KM PSP Piotrków Trybunalski, KP PSP Sieradz, KP PSP Oświęcim, KP PSP Nowy Targ, KM PSP Warszawa (2 szt), KM PSP Katowice, KM PSP Częstochowa, KM PSP Gliwice, KM PSP Szczecin,

Foto. Zamet

Sprzęt i trenażer

Osiem zestawów narzędzi hydraulicznych o zwiększonym potencjale do ratownictwa kolejowego firmy Holmatro. Każdy zestaw składa się między innymi z pomp hydraulicznych – 2 szt. rozpieraczy ramieniowych – 2 szt., nożyc – 3 szt., rozpieraczy kolumnowych – 2 szt., pompy ręcznej, zestawu do stabilizacji, narzędzi izolowanych, podestu ratowniczego, zestawu osłon i podpór, dysków sygnalizacyjnych, pokrowca ochronnego poduszki powietrznej kierowcy, detektora prądu przemiennego o regulowanej czułości, zbijaka do szyb, przecinaka do pasów, piły szablastej do szyb klejonych, kompletu do wyważania drzwi itp.

Trafiły do Komend Powiatowych/Miejskich w Bolesławcu, Białej Podlaskiej, Pabianicach, Chrzanowie, Warszawie, Sosnowcu, Olsztynie i Lesznie.

Trenażer do prowadzenia akcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej, został zabudowany na poligonie Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu.

Foto. SA PSP Poznań

Według naszych informacji Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej złożyła dokumenty o dofinansowanie drugiego etapu projektu ‘Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym’. Nie wiadomo jeszcze czy projekt otrzyma dofinansowanie i kiedy rozpocznie się jego realizacja.

o autorze

Redakcja/Ł