Nowy pociąg ratownictwa technicznego i 5 pojazdów szynowo–drogowych za ok. 11 mln zł. wzmocniło możliwości działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Sprzęt zakupiony w 2018 roku służy do szybkiego usuwania skutków zdarzeń na sieci kolejowej. W 2019 roku PLK za ok. 9 mln zł. zakupią kolejne pojazdy.

Nowy, specjalistyczny pociąg ratownictwa technicznego za 4,5 mln zł. posiada własny napęd i ładowność do 20 ton. Jeździ max. 80 km/h i może zabrać siedmioosobową załogę. Możliwość dwukierunkowej jazdy pozwala sprawne działanie w miejscu zdarzeń. Wyposażony jest w warsztat mechaniczny (spawarkę, szlifierkę i wiertarkę), agregat prądotwórczy, żuraw do przenoszenia ładunków i sprzęt do wkolejania. Poza likwidacją skutków zdarzeń na torach, pociąg pracuje m.in. przy odśnieżaniu i przycinaniu drzew. Pojazd działa w zespole ratownictwa technicznego w Łodzi. To już siódmy tego rodzaju pociąg na stanie PLK.

W 2018 roku PLK zakupiły również 5 pojazdów szynowo – drogowych za ponad 5,6 mln zł. Zarządca infrastruktury posiada obecnie 15 pojazdów tego typu. Sprzęt zakupiony w zeszłym roku znajduje się na wyposażeniu zespołów ratunkowych w Krakowie, Opolu, Tczewie, Bydgoszczy i Stargardzie. Samochody są wykorzystywane do interwencji na torach normalnych, natomiast 5 szt. zakupionych w 2017 r. umożliwia jazdę również po szerokich. Zabierają sprzęt ratowniczy i załogę. Mogą jechać po drogach z prędkością do 90 km/h, a po torach do 50 km/h. Funkcjonalny i nowoczesny sprzęt pozwala sprawnie i szybko interweniować w przypadku awarii. Pojazdy uczestniczą w usuwaniu ponad 70 proc. skutków zdarzeń na sieci kolejowej.

– Zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym jest jednym z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zakup nowoczesnego specjalistycznego sprzętu i pojazdów m.in. pociągu ratownictwa technicznego gwarantuje sprawność działań w przypadku zdarzeń na torach i szybkie przywracanie ruchu kolejowego – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W 2019 roku zarządca infrastruktury zakupi pociąg ratownictwa technicznego dla zespołu kolejowego ratownictwa technicznego we Wrocławiu oraz dwa pojazdy szynowo drogowe dla służb technicznych w Warszawie i Skarżysku Kamiennej.

Głównym zadaniem zespołów ratowniczych jest usuwanie skutków zdarzeń, które spowodowały zagrożenie, przerwę lub ograniczenie w ruchu kolejowym oraz transport uszkodzonych pojazdów kolejowych.

Organizację służb dostosowano do potrzeb i natężenia ruchu na sieci kolejowej. Zespoły ze specjalistycznym sprzętem są rozmieszczone na terenie całego kraju, by jak najszybciej dojechać do miejsc zdarzeń. Działa 18 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego z prawie 500 wyszkolonymi pracownikami.

PKP PLK

o autorze

Redakcja/Ł